Mischa Brendel
Op 14 maart ging de aanleg van de RijnlandRoute officieel van start.
De route moet voorzien in een wegverbinding van Katwijk naar de A4 bij Leiden, via de A44. De route moet de verkeersdoorstroming in de regio Holland Rijnland, met name rondom Leiden en Katwijk, sterk verbeteren. Er wordt al bijna zeventig jaar over de route gesproken, aldus opdrachtgever Provincie Zuid-Holland.
De aanleg van de RijnlandRoute, het grootste infrastructuurproject van de provincie, is opgedeeld in drie delen. Het eerste deel, de aanleg van de nieuwe N434 en de aanpassing van de A44 en A4, is gegund aan de internationale bouwcombinatie Comol5, waarin Mobilis, Croonwolter & Dros, VINCI en DEME zich hebben verenigd. De combinatie heeft onder meer veel ervaring met het boren van tunnels, iets dat bij dit project goed van pas komt: tussen de A4 en de A44 komt er bij Voorschoten namelijk een geboorde tunnel van circa 2,5 km lang. Ook legt Comol5 ongeveer 1 km van het in totaal 4 km lange wegdeel verdiept aan.
Projectdirecteur Robert de Haas noemt het een interessant project. ‘Er komen veel disciplines samen en we moeten ons maximaal inzetten voor een goede inpassing. We zijn inmiddels gestart met het voorbereidende werk, zoals het aanvragen van de nodige vergunningen en het kennismaken met de omgeving.’
Het voorbereidende werk waar De Haas over spreekt, betreft onder andere archeologisch onderzoek en het verplaatsen van diverse kabels en leidingen. Hierna volgt de detailplanning; in het najaar start de daadwerkelijke aanleg. In de zomer van 2019 starten de boorwerkzaamheden voor de tunnel.
De andere twee delen van de RijnlandRoute worden apart aanbesteed en omvatten de aanleg van de Ir. G. Tjalmaweg in Katwijk en de Europaweg en het Lammenschansplein in Leiden. Deze aanbestedingen vinden pas in 2019 en 2020 plaats. In 2022 wordt de complete RijnlandRoute opgeleverd.