Boris van Zonneveld
- Dubbelcheck door TUD
- Oude brugval bruikbaar
Begin april is een begin gemaakt met het terugplaatsen van het brugval in Alphen aan den Rijn, dat in augustus tijdens het inhijsen omviel. Hebo Maritiemservice heeft het brugval (het beweegbare deel, ofwel de brugklep) in het najaar in Rotterdam op de kade gelegd. Later is het in tweeën gezaagd en werd het val van het ballastblok, het contragewicht, gescheiden. Nu plaatst men het in twee delen terug.
Ondanks de smak die het brugval maakte op de kade en omliggende huizen, was het nog bruikbaar. ‘Er zat kleine schade aan het staalwerk en het composietdek van de brug’, zegt projectmanager Bart van Zaalen van kraanbedrijf Peinemann. ‘Het composietdek moest vervangen worden en daar zat levertijd op, mede daarom is ervoor gekozen om het brugval in twee delen terug te plaatsen. Dat scheelt in de kostendoorlooptijd.’
Een prettige bijkomstigheid was dat het risico op een herhaling van het drama zo werd verkleind. ‘Het hijsen van de ballastkist en het panamawiel door twee kranen van 500 en 400 ton vanaf het land was te overzien. Straks van het brugval ook, wat niet wil zeggen dat het anders niet kon’, aldus Van Zaalen.
Maar de Alphense politiek liet niets aan het toeval over. Nadat Peinemann de hijsplannen liet toetsen door een externe firma, schakelde de gemeente de TU Delft in om het plan nóg eens te beoordelen. Het ballastblok ligt nu in de kelder van de brug, die wordt afgebouwd door hoofdaannemer Mourik en als het brugval klaar is, wordt dat in mei ingehesen. Half juni kan de brug weer open.