Mischa Brendel
Hoe bereik je als ingenieursbureau de consument rechtstreeks? Met die vraag ging een aantal werknemers van Antea Group aan de slag met als resultaat een pop-up store op station Utrecht Centraal.
Op het winkelplein van Utrecht Centraal stond bij spoor 18/19 van maandag 22 tot en met vrijdag 26 oktober een vreemde eend in de bijt: ingenieursbureau Antea Group besloot op deze wijze de consument direct te benaderen. ‘Normaal gesproken krijgen we onze opdrachten van bijvoorbeeld gemeentes, die dan zelf weer met de gewone burger te maken hebben’, vertelt Harmen Tjeerdsma, innovatiemanager bij Antea Group. ‘De gedachte achter deze pop-up store is echter: waarom de burger, onze eindgebruiker, niet eens direct benaderen?’
Dat doet Antea Group onder meer met de Domtoren Challenge, een spel dat met augmented reality werkt. Op de vloer van de store bevindt zich een deel van de plattegrond van Utrecht, met daarop de Domtoren. ‘Die gaan we de komende jaren grondig restaureren, steen voor steen’, aldus Bob Heester, innovator bij Antea Group. Bij de AR-game kunnen spelers, door een tablet op de plattegrond te richten, de Domtoren beklimmen, de klokken veranderen en de toren verstevigen met extra stenen.
Lees verder onder de foto
De Domtoren Challenge is een AR-spel (copyright: Antea Group)
‘Naamsbekendheid is uiteraard een van de redenen waarom we hier staan’, aldus Tjeerdsma. ‘Maar ook om mensen duidelijk te maken wat een ingenieursbureau eigenlijk doet; dat weten de meeste mensen helemaal niet.’
Het aantal bezoekers oversteeg de verwachtingen van Tjeerdsma, die verwacht dat de pop-up store ook nog wel eens in andere delen van het land op kan duiken. ‘Ook hebben we een behoorlijk aantal cv’s ontvangen en krijgen we hele leuke reacties van onze concullega’s.’
Tjeerdsma is vooral blij met het enthousiasme rondom de pop-up store. Niet alleen van bezoekers, maar vooral ook van het personeel. ‘Bij innovatie moet je ook durven te falen, anders kom je niet vooruit. Maar dit mag zeker een succes worden genoemd.’