Nieuws
0

Asfaltrecycling sterk verbeterd

Thomas van de Sandt

Op 10 september opende demissionair minister Maxime Verhagen van EL&I bij de Asfaltcentrale Rotterdam een installatie die een belangrijke nieuwe stap betekent voor het recyclen van asfalt. Het Highly Ecological Recycling Asphalt (Hera) systeem van VolkerWessels maakt volledige asfaltrecycling mogelijk, terwijl in gangbare installaties oud asfalt maximaal vijftig procent van de gebruikte grondstoffenmix uitmaakt.

‘Een dergelijk systeem bestaat wereldwijd nog nergens’, zegt Chris Grootendorst, bedrijfsleider van de Asfaltcentrale Rotterdam. In bestaande installaties wordt het mengsel van te recyclen asfalt en nieuwe grondstoffen (zoals steen en zand) direct verwarmd door hete gassen die ontstaan bij het verbranden van aardgas. Met deze methode kunnen echter ook de lichte koolwaterstoffen uit de bitumen (het bindmiddel van asfalt) verdampen en met de gasstroom meegaan. Dit gaat ten koste van de kwaliteit van het eindproduct en kan ook geuroverlast veroorzaken.

Hera heeft daarom een gesloten gassysteem. De hete gassen worden met ventilatoren door een dubbelwandig systeem geleid, waarbij de stalen wanden van de trommel opwarmen. Die zorgen weer voor opwarming van het mengsel binnenin. ‘Dit gebeurt veel efficiënter en meer gecontroleerd dan met directe verwarming’, aldus Grootendorst. Het resultaat: een mogelijk veel groter aandeel van oud asfalt als grondstof voor het proces (in sommige gevallen zelfs honderd procent). Daarmee wordt de asfaltproductie minder afhankelijk van zand en steen, grondstoffen die in Nederland nauwelijks worden gewonnen.

Bijkomend voordeel is dat het proces veel energie-efficiënter verloopt: voor de opwarming van het asfaltmengsel is dertig procent minder aardgas nodig en de CO2-uitstoot vermindert met maar liefst 75 procent. Ook de stankoverlast zou met deze productiemethode verminderen.

De installatie in Rotterdam is het eerste Hera-systeem op volledige schaal. VolkerWessels-dochter KWS Infra begon in 2005 met de eerste proeven in een omgebouwde betonmolen. Toen de resultaten positief waren, volgde een pilot in Staphorst. Uiteindelijk stapte VolkerWessels naar het Zwitserse Ammann, ’s we­relds grootste bouwer van asfaltcentrales, om het concept samen verder uit te werken. ‘Als het systeem ook op volledige schaal zo goed werkt als wij denken, is het wereldwijd inzetbaar. Wij hebben daar met Ammann afspraken over gemaakt’, laat Grootendorst weten.

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekEnergie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten