Teake Zuidema
Genencor bouwt een testinstallatie waarin een grondstof voor synthetische rubber wordt gemaakt uit biomassa.
Bandenfabrikanten maken autobanden met een combinatie van natuurlijk en synthetisch rubber. Voor de productie van synthetisch rubber zijn de fabrikanten daarbij aangewezen op isopreen (2-methyl-1,3-butadieen), dat onstaat bij het thermisch kraken van nafta of aardolie. Ieder jaar worden er wereldwijd bijna een miljard autobanden gemaakt; voor de productie van één band is gemiddeld 26 liter olie nodig om de benodigde isopreen te maken. Ook natuurlijk rubber is een polymeer van isopreen.
Â
Het Californische biotechbedrijf Genencor heeft in samenwerking met bandenfabrikant Goodyear een procedé ontwikkeld waarbij het isopropeen gemaakt wordt uit biomassa. Goodyear heeft dit bio-Isopreen reeds gebruikt voor het maken van een aantal banden die in de praktijk zijn getest. Genencor is nu bezig met de bouw van een testinstallatie waarin het proces kan worden opgeschaald tot industriële volumes.
Â
Van nature kleine hoeveelheden isopreen producerende Eschericia coli bacteriën zijn door Genencor uitgerust met plantengenen,waardoor ze via een kortere – en efficiëntere – route isopreen in grotere hoeveelheden kunnen maken uit de suikers die voorkomen in biomassa.
Â
Om synthetisch rubber te maken, moet het isopreen erg zuiver zijn. Verontreinigingen verhinderen namelijk de werking van de katalysator die nodig is om isopreen te polymeriseren tot synthetische rubber. Bij het door Genecor ontwikkelde proces ontsnapt het bio-Isopreen zonder dure separatietechnologie als een gas uit de fermenterende biomassa, waardoor het 99 procent zuiver is. Isopreen is een gas op kamertemperatuur.
Â
Volgens Genecor is het proces geschikt voor verschillende soorten biomassa. Naast maiskolven en rietsuiker zijn ook grassen te gebruiken.
Â
Jesse Rock, directeur global materials science van Goodyear, zegt dat zijn bedrijf voortdurend op zoek is naar nieuwe, herwinbare grondstoffen voor autobanden. Rock verwacht dat de autobanden met bio-Isopreen binnen drie tot vijf jaar op de markt zullen verschijnen.
Â
Genecor meent dat het bio-Isopreen ook geschikt zal blijken te zijn voor het maken van biobrandstoffen. Twee aan elkaar gekoppelde isopreenmoleculen leveren een brandstof die gemengd kan worden met benzine. Drie aan elkaar gekoppelde isopreenmoleculen leveren een brandstof die gemengd kan worden met diesel. Het tijdschrift BiofuelDigest verwacht dat de prijs van bio-Isopreen ergens tussen 1.200 en 1.800 euro per ton zal liggen.