Mischa Brendel
‘Samen met mij verplaatst zich tegelijkertijd ook een massa gegevens.’ Eric Horvitz, directeur van Microsoft Research in Redmond, laat zich in een interview met populair wetenschappelijk tijdschrift EOS uit over het verzamelen van zoveel mogelijk gebruikersdata.
Bedrijven willen steeds meer data van gebruikers hebben, iets dat bedoeld is om hun software goed te laten functioneren. Maar dat is vaak helemaal niet nodig, betoogt Horvitz. Vervolgens steekt hij een verhaal op over het zogenoemde community sensing, een technologie waar (weinig verrassend) Microsoft aan werkt. In plaats van het verzamelen van zoveel mogelijk data, waardoor er dus ook steeds meer gegevens verwerkt moeten worden, werkt community sensing meer steekproefsgewijs: alle gebruikers hebben een kans van 1 op X dat hun gegevens gebruikt worden voor het laten functioneren van bepaalde software. Dit in tegenstelling tot de gangbare methode, waarbij al je gegevens altijd worden verwerkt.
Vervolgens wijdt Horvitz uit over een opvallende peiling die Microsoft Research uitvoerde, waarbij mensen werd gevraagd hoeveel ze bereid waren te betalen om te vermijden dat een telefoonmaatschappij de hele tijd weet waar ze zich bevinden, waarbij het er toch sterk op begint te lijken dat mensen moeten gaan betalen voor privacy. Hoewel de redenatie op zich niet onlogisch is (een bedrijf kan bepaalde aangeboden diensten alleen kwalitatief goed uitvoeren als er voldoende gebruikersgegevens bekend zijn), zal dit model veel mensen in het verkeerde keelgat schieten.