Nieuws
0

Betrouwbaarder overstromingen voorspellen

Indra Waardenburg

Onderzoekers van de Universiteit Utrecht (UU) hebben in samenwerking met het Joint Research Center in Italië een manier bedacht om een overstroming-voorspellingsmodel (European Flood Awareness System) voor Europese rivieren betrouwbaarder te maken. Hiervoor wordt informatie uit satellietbeelden in de toekomst mogelijk geïntegreerd in het model.

‘Het voorspellingsmodel bestaat tot op heden uit een database die de topografie van de Europese rivieren en het landgebruik bevat. Voor het maken van voorspellingen is deze online verbonden met meteorologische instituten’, vertelt prof.dr. Steven de Jong, hoogleraar Fysische Geografie. De Universiteit Utrecht, die de benodigde software ontwikkelde, is inmiddels al tien tot twaalf jaar betrokken bij dit project. ‘De daadwerkelijke voorspellingen gebeuren in Italië, wij houden ons alleen bezig met de onderzoeksvragen.’

Het voorspellingsmodel richt zich met name op de grote rivieren die over verschillende landgrenzen gaan, zoals de Donau, Elbe en de Rijn, of rivieren die zo groot zijn dat de betrokkenheid van de Europese Commissie gewenst is. ‘In Nederland is dit het geval voor de Maas in Zuid-Limburg. In 1993 en 1995 overstroomde deze rivier, en als het in de Ardennen heel nat is kan dit bij hevige regenval weer gebeuren’, vertelt Niko Wanders, promovendus bij de UU, in een interview met BNR Nieuwsradio.

Aan de hand van de weersvoorspelling bepalen de onderzoekers van het Joint Research Center de weerslag hiervan op de hoeveelheid water in de rivieren. Ook de toestand van de bodem is hierbij een bepalende factor. ‘Met beelden van onder andere de in 2009 gelanceerde Europese SMOS-satelliet (Soil Moisture and Ocean Salinity, red.) kunnen wij het water in de bodemcompartimenten waarnemen en deze meenemen in de voorspellingen’, aldus De Jong. Op dit moment kijken de onderzoekers naar het bovenste deel van de Donau en de omliggende rivieren. De Jong: ‘Over twee jaar bepalen we of de satellietbeelden daadwerkelijk geïmplementeerd gaan worden.’

Onderwerp:
DuurzaamheidMilieuVervoer

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×