Nieuws
0

Busdeuren over de hele wereld

Jan van den Berg

Ventura Systems in Bolsward maakt vrijwel alleen deuren voor ov-bussen. Het bedrijf levert aan busfabrikanten in onder andere Europa, Turkije, Azië en de Verenigde Staten.

Producenten van bussen voor het openbaar vervoer maken meestal niet zelf de deuren voor hun bussen. ‘Dat is toch een specialisme’, zegt Jan Lont, operationeel directeur en medeoprichter van Ventura Systems. ‘En wij zijn daar goed in. Vorig jaar hebben we bijna 15.000 aandrijvingen voor deuren gemaakt en bijna 30.000 bladen voor enkele en dubbele deuren.’

Met touringcars houdt Ventura zich niet bezig. ‘Die deuren zijn eigenlijk wel uitontwikkeld. Bovendien ligt de nadruk daar meer op vormgeving dan op de techniek. De deuren gaan niet vaak open en dicht. Dat is in het openbaar vervoer wel anders. Ik sprak kortgeleden iemand van een ov-bedrijf. Die schatte dat de deuren iedere minuut open en dicht gaan. Over de hele levensduur is dat meer dan twee miljoen keer. Zo’n deur moet dus heel robuust zijn.’

Ventura Systems is bijna 25 jaar geleden opgericht door Lont en zijn zakenpartner Jeroen de Nooijer. ‘We werkten toen bij Tebel in Leeuwarden, waar deuren voor treinen werden gemaakt. Wij zagen een markt voor deuren voor bussen, maar bij Tebel lag de prioriteit op treinen en lightrail. Daarom zijn we toen zelf begonnen voor de busmarkt. Soms maken we overigens wel deuren voor lightrail.’

Ventura Systems heeft een markt, omdat bouwers van bussen eigenlijk nooit zelf deuren maken. Er zijn dan ook meerdere bedrijven in Europa, die doen wat Ventura Systems doet. Vaak produceren die ook voor fabrikanten van treinen, metro’s en trams. De keus voor openbaar vervoer bussen heeft Ventura Systems geen windeieren gelegd. Het bedrijf exporteert naar onder andere Duitsland, Frankrijk, Polen, het Verenigd Koninkrijk en Hong Kong. Er is een dochteronderneming die begonnen is met de productie in de Verenigde Staten.

Een mooi succes is dat het bedrijf voor het eerst gaat leveren aan Evobus, de busbouwer van Daimler. ‘Zij maken als een van de weinige busproducenten zelf deuren. Maar de eindgebruiker wilde per se onze deuren en daar hebben we mee ingestemd.’

‘Ons product is eigenlijk vrij simpel. Maar er zijn altijd verbeteringen mogelijk. Een deur aan de voorkant van een bus heeft te maken met zuiging, doordat er onderdruk heerst. We hebben een manier gevonden dat de deur zo sluit, dat hij niet door onderdruk naar buiten geduwd kan worden. ‘ Innovatie zit echter ook in het productieproces. Ventura Systems is bezig een automatisch testsysteem te bouwen voor de deuren. Daarmee wordt de benodigde tijd voor testen tot een vijfde teruggebracht.

‘In de eerste plaats moeten we natuurlijk geld verdienen. Dat is nodig om te kunnen innoveren. Als we dat niet doen, overleven we als bedrijf niet. Verder willen we goede service verlenen en daarvoor heb je ook vet op de botten nodig. We zijn wel actief met goede doelen.’

Lont acht heel goed mogelijk dat over vijf jaar 25.000 deuren per jaar de fabriek verlaten. Verder wil hij de techniek nog beter maken. Het productieproces wordt intussen efficiënter gemaakt. De levertijd bedraagt nu vijf weken. Volgend jaar is dat vier weken en dat moet nog verder omlaag. ‘Als dat lukt kunnen we veel meer produceren zonder dat het personeelsbestand, nu 120 mensen, groter hoeft te worden.’

Bedrijfsnaam: Ventura Systems

Product: deuren voor openbaarvervoer bussen

Locatie: Bolsward

Op de markt sinds: 1994

Aantal verkocht: bijna 15.000 in 2017

Belangrijkste exportmarkten: Duitsland, Verenigd Koninkrijk

www.venturasystems.nl

Onderwerp:
ElektrotechniekMicro-elektronica

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×