Henk Klomp
Geografen van de universiteit Twente zijn er in geslaagd de computer volautomatisch driedimensionale stedenkaarten te laten maken. De computer heeft hiervoor alleen de digitale kadasterkaart van de gemeente en laseraltimetrieopnames vanuit een vliegtuig nodig.
‘Op grond daarvan kan de software in 3D alle gebouwen in de stad herleiden en in coördinaten weergeven’, vertelt Sander Oude Elberink, een van de onderzoekers achter het project. ‘De reconstructie is nauwkeurig tot op ongeveer een dakkapel van een vierkante meter. In pakweg een half uur maakt hij van een topografisch databestand van vele terabytes een 3D-kaart van 100 MB waarin je, net als in een computerspel, in 3D kunt rondscrollen.’
Â
Tot nu toe was het maken van 3D-kaarten op grond van laseraltimetrieopnames of stereofoto’s tijdrovend werk waarbij een programmeur alle data moet interpreteren. ‘Als er immers een tak over een dak hangt of water op de weg staat, zal de laseraltimeter de hoogte daar verkeerd voorstellen.’
Â
Oude Elberink, die vorige week aan de universiteit van Twente promoveerde, slaagde erin wiskundige algoritmen te ontwikkelen die zelf goede van slechte data kan onderscheiden. ‘Als je bijvoorbeeld een dak volgt, kun je vanuit kennis over verschillende voorkomende daken afleiden welke datapunten kloppen en welke niet.’ Hij ontving recent een prijs voor zijn geautomatiseerde 3D reconstructie van het Prins Claus-plein.
Â
Met de nieuwe software kunnen gemeenten en steden versneld 3D-kaarten gaan gebruiken in bijvoorbeeld ruimtelijke ordening of waterbeheer. Laseraltimetrieopnames vanuit het vliegtuig of de helikopter worden door bedrijven zoals Fugro routinematig gemaakt. Bovendien bezit elke gemeente een digitale kadasterkaart met daarop de 2D-coördinaten van alle muren van alle gebouwen in hun gemeente. ‘Mijn software is inmiddels met succes uitgeprobeerd op Enschede en Middelburg. De gemeente van Enschede heeft me vorige week al gebeld. Ze willen de stadskaart gebruiken om hun evacuatieplannen te bestuderen en door te spelen.’