CycloTech werkt aan een baanbrekend elektrisch vliegtuig, de BlackBird, met een unieke manier van voortstuwing. Deze eVTOL (electric Vertical Take-Off and Landing) maakt gebruik van de innovatieve CycloRotor-technologie, die veel verder gaat dan conventionele propellers. Door middel van 360-graden stuwkrachtcontrole biedt deze technologie ongekende wendbaarheid en precisie, en kan het in vrijwel alle richtingen vliegen en zelfs in de lucht remmen.
De CycloRotor is het hart van de BlackBird en uniek in zijn soort. In tegenstelling tot traditionele propellers, die alleen in één richting kracht kunnen opwekken, zijn CycloRotors cilindrische apparaten die stuwkracht in alle richtingen genereren. Deze technologie biedt een volledige 360-graden stuwkrachtcontrole, waardoor het toestel kan opstijgen en landen, zweven, en zelfs midden in de lucht kan remmen en stoppen.
Volgens Hans-Georg Kinsky, CEO van CycloTech, is zijn bedrijf momenteel de enige ter wereld die deze CycloRotor-technologie commercieel toepast in de luchtvaartsector. CycloTech heeft al zeven generaties van dit systeem ontwikkeld en wil met de BlackBird demonstrator laten zien wat deze technologie mogelijk maakt voor de toekomst van vliegende auto’s.
Veiligheid en stabiliteit
Veiligheid is een topprioriteit voor CycloTech, en de BlackBird is ontworpen om zelfs bij motoruitval stabiel te blijven. Het toestel bevat zes CycloRotors die zodanig zijn geplaatst dat het voertuig controle en stabiliteit behoudt, zelfs als één rotor uitvalt. Dit redundantieprincipe verhoogt de betrouwbaarheid en veiligheid van het toestel, wat cruciaal is voor commerciële toepassingen in drukke luchtruimen.
De unieke configuratie van de CycloRotors zorgt voor een uitzonderlijk stabiele en comfortabele vlucht. Twee van de rotoren bevinden zich langs de lengteas van het toestel, wat zijwaartse bewegingen zonder kanteling mogelijk maakt. Dit is vooral nuttig voor nauwkeurige landingen, zelfs bij slechte weersomstandigheden of op hellende oppervlakken.
De BlackBird is een compact en wendbaar toestel van ongeveer 4,9 meter lang, 2,3 meter breed en 2 meter hoog, met een maximaal startgewicht van 340 kg. Ondanks zijn compacte formaat kan het een topsnelheid van 120 km/u halen, en de mogelijkheid tot verticaal opstijgen en landen maakt het ideaal voor stedelijke omgevingen. Bovendien is geen speciale infrastructuur nodig, waardoor het toestel gemakkelijker in de huidige stedelijke infrastructuur kan worden geïntegreerd.
Toepassingen en vooruitzichten
CycloTech ziet de BlackBird als een veelbelovend hulpmiddel voor uiteenlopende toepassingen. Van persoonlijke luchtvoertuigen die mensen in drukke steden kunnen helpen om verkeersopstoppingen te vermijden, tot reddingsoperaties waarbij precisie en stabiliteit cruciaal zijn. Het toestel biedt flexibiliteit in uitdagende omstandigheden dankzij de unieke mogelijkheden van de CycloRotors.
Hoewel nog geen details zijn vrijgegeven over het aantal passagiers of het bereik van de BlackBird, is de eerste testvlucht gepland voor het eerste kwartaal van 2025. Daarmee positioneert CycloTech zich in een groeiende markt van vliegende auto’s, waar ook bedrijven als Volocopter, Airbus en Joby Aviation actief zijn.