Nieuws
0

'De mens staat centraal'

f7a5dbf77cbeb9d9a7dda67442cdb42cd9c81874

Mischa Brendel

Sweco is wereldwijd een grote speler, maar mag in Nederland nog meer op de kaart komen bij klanten als maatschappelijk betrokken ingenieurs-adviesbureau. Dat stelt Eugene Grüter, CEO van Sweco Nederland.

Tot enkele jaren geleden was Sweco een onbekende naam in Nederland. Maar toen het bedrijf eind 2015 het in financiële nood verkerende Grontmij overnam, werd het opeens een grote speler. Grüter leidt de Nederlandse tak van het internationale bedrijf sinds september 2016. Hoewel hij rechten studeerde, heeft techniek hem altijd geïnteresseerd. ‘Mijn vader is een technische man. Ik ben opgegroeid denkende dat het normaal was dat je vader ’s avonds aan tafel zat te solderen of aan televisies zat te werken. Dat is natuurlijk niet zo, maar de geur van soldeersel is altijd in mijn neus blijven hangen.’

Bij Sweco komen Grüters passie voor mens en maatschappij mooi samen met techniek. Voor het bedrijf heeft hij grote ambities: er het beste ingenieursadviesbureau van Nederland van maken.

‘Eerlijk gezegd wist ik nooit wat ik wilde worden. Na mijn studie ben ik op zoektocht gegaan naar wat ik leuk vind. Er bleken drie dingen waar mijn hart sneller van gaat kloppen: mensen, maatschappelijke relevantie en techniek. Dat laatste heb ik dus van mijn vader meegekregen.’

‘Ik heb veel respect voor technische mensen. Bij Sweco zoeken we mensen die betrokken zijn bij de samenleving en dat geeft mij een ontzettend warm gevoel.’

‘Laat ik vooropstellen dat we trots zijn op ons verleden en op onze legacy. Maar we kijken vooral vooruit. En we constateren dat de collega’s die onder andere vlaggen hebben gediend, Sweco ook in hun hart hebben gesloten. Dat is onwaarschijnlijk snel gegaan; onze mensen voelen zich verbonden met Sweco.’
‘Ik denk dat dat een aantal redenen heeft. In de eerste plaats passen de culturen goed bij elkaar. Sweco staat voor Swedish Consultants en de Zweedse en Scandinavische culturen sluiten goed aan op de Nederlandse cultuur. Een ander element is dat Sweco Grontmij destijds van de ondergang heeft gered. Het stond er slecht voor en men hoopte vurig dat er een sterk bedrijf zou opstaan. Toen Sweco zich over Grontmij ontfermde, was iedereen daar blij mee. De werknemers voelden zich terecht heel erg welkom bij Sweco.’

‘Dat is waar, maar ik vind het belangrijker om te kijken naar hoe die cijfers tot stand zijn gekomen. De cijfers zijn het eindresultaat. Ze zijn het gevolg van vertrouwen opbouwen bij onze klanten. Bij Sweco staat de mens centraal. Wij vragen onze klanten ook wat voor hen beslissend is in hun keuze voor een ingenieursadviesbureau. En al onze klanten geven daarbij aan: wees de meest ervaren en betrokken partner met erkende expertise. En dat zie je terug in ons handelen: we willen zo betrokken en benaderbaar mogelijk zijn.’

‘De technische knowhow hebben wij zeker, dat is vanzelfsprekend. Wij willen projecten en opdrachten zeker ook winnen op basis van kwaliteit. Maar juist naar de klanten toe onderscheiden wij ons van andere bureaus in onze benaderbaarheid en betrokkenheid. Dat blijkt ook uit gesprekken met klanten. En de mens staat niet alleen centraal naar buiten toe, maar ook intern. Ik ben zestig jaar en heb met veel genoegen voor verschillende bedrijven mogen werken. Nergens anders legt de employee-survey zo ongelooflijk veel gewicht in de schaal. Tevreden medewerkers zijn essentieel voor ons succes.’

‘Digitalisering is een zegen voor ons vak. De digitale tools die beschikbaar komen, maken dat we sneller betere oplossingen kunnen realiseren voor onze klanten. En daar besteden we ook veel aandacht aan. Recentelijk hebben we diverse awards ontvangen voor onze digitale tools. Mooi is ook dat we hierbij zien dat het nog meer ruimte geeft om te investeren in de relatie met onze klanten.’

‘Wij hebben in ons bedrijf meester-gezelconstructies, waarbij senioren hun ervaring en kunde overbrengen op junioren. Maar we zien ook het omgekeerde gebeuren: de jongeren zijn veel meer gewend om te werken met digitale tools en zij leren de senioren hiermee te werken.’

‘Het gaat niet over armpje drukken en met cijfers gooien, maar over het in verbinding raken met mensen. Wij werken met diverse gemeentes samen aan de revitalisatie en verduurzaming van wijken. Bij de meest succesvolle projecten zijn wij in gesprek gegaan met alle bewoners en leggen de doelstellingen van gemeentes uit in termen van verduurzaming. In een dialoog leggen we dan uit welke middelen er in zijn te zetten en hoe we het beste samen tot die doelstellingen kunnen komen. Die inclusie van de bewoners genereert zoveel draagvlak dat we uiteindelijk heel snel de beoogde resultaten neer kunnen zetten.’

‘In Leeuwarden bijvoorbeeld werken we met de gemeente samen aan de Inspiratiebundel, waarbij we in de gebiedsontwikkeling van De Zuidlanden concrete duurzaamheidsmaatregelen meenemen. In overleg met de gemeente hebben we de vijf meest kansrijke maatregelen in kaart gebracht. Zij willen in De Zuidlanden deze duurzaamheidsmaatregelen integraal ontwikkelen.’

‘Ik ben duidelijk in waar we naartoe willen en schep duidelijke randvoorwaarden. Regelmatig stuur ik naar alle medewerkers de uitnodiging om mee te denken in hoe we er gaan komen. Iedereen draagt bij.’

‘Natuurlijk zijn er aandachtspunten, die zijn er elke dag. Ik geloof sterk in een stapsgewijze reis. Elke dag proberen een beetje beter te worden. En daarvoor moeten we kritisch naar onszelf zijn. Een van de aspecten waarop we kritisch zijn is dat we ons nog meer moeten profileren op de echt grote vraagstukken waar onze klanten mee kampen.’

‘We willen de beste worden en ik ben ervan overtuigd dat we als gevolg daarvan zullen groeien. In de voorgaande jaren zijn we ook gegroeid en is onze winstgevendheid fors toegenomen. We kijken ook naar partijen in Nederland om te vragen zich bij ons aan te sluiten.’

‘Ambitieus? Dat ben ik zeker. En daarom zullen we uiteindelijk ook onbetwist de beste zijn.’

2016 – heden
CEO, Sweco Nederland

2015 – 2016
Directievoorzitter Bouw & Vastgoed, Koninklijke BAM Groep

2012 – 2015
Business Line directeur, Royal HaskoningDHV

2007 – 2012
Algemeen directeur en Business Line directeur, DHV

2003 – 2004
Algemeen directeur, Heijmans Technische Infra

1999 – 2002
Algemeen directeur, Stork Brabant

1985 – 1994
Sales- en marketingmanager, IBM Nederland

Opleiding
Rechten, Universiteit Leiden

Onderwerp:
BedrijfsvoeringBeleid

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten