Nieuws
0

De nieuwe lasser is operator van een robot

Jaap Meijers

Techniek verandert de wereld, verandert je loopbaan. Deze keer kijken we hoe de scheepsbouw verandert door het gebruik van lasrobots.

In autofabrieken zie je amper nog lassers van vlees en bloed: ze zijn allemaal vervangen door lasrobots. De scheepsbouw is echter nog niet zo ver. Elk schip is maatwerk en een lasrobot steeds opnieuw programmeren is veel werk. Toch is ook die sector aan het onderzoeken wat er beter en sneller kan met een robot.

‘Wij verkopen veel robots voor de staalindustrie om te lassen en te snijden en we zijn al heel ver met programmeren en training in VR. In de maritieme sector wordt ook al wel met robots gewerkt, maar het valt nog wat tegen.’

‘Echt hele schepen lassen met een robot duurt nog wel even, denk ik. Het zijn zulke grote stukken die je moet lassen dat je een heel groot ding nodig hebt om ze te lassen. Je kunt wel een systeem opzetten dat secties van 16 x 16 m kan lassen, maar dan is er weer geen werf die zoveel capaciteit nodig heeft dat daar een robot bij nodig is. En als het schip vorm begint te krijgen, dan heb je veel constructies die moeilijk bereikbaar zijn.’

‘Robots worden nu al ingezet bij kleinere onderdelen van schepen, want daar heb je geen hele gekke, dure installaties voor nodig. De voordelen zijn er zeker. In veel constructies heb je veel gelijke vakken om te lassen – die hoef je maar één keer te programmeren. De robot kan heel precies lassen en met robots kun je méér lassen, ondanks het tekort aan lassers. Je haalt zo ook de kosten naar beneden.’

‘De robots worden zeker niet duurder en de software wordt steeds beter. Wij zijn bezig met een simpeler systeem waarmee het programmeren van de lasrobots wordt vereenvoudigd. Daarmee komen ze meer binnen handbereik van de scheepsbouw. Dat hebben we over een paar maanden klaar, en dan kom je al een eind in de buurt. Uiteindelijk krijg je transportabele robots die je in een casco schip kunt zetten.’

‘Voor ons is het puur begonnen als innovatie. Techniekvernieuwing is wel nodig willen we vooruitkomen in de toch een beetje vastgeroeste maritieme wereld. Wij zijn fabrikant van roeren en stuurmachines. We hebben ons ten doel gesteld om een lasrobot direct vanuit CAD-software te lassen aan producten voor de binnenvaart. We hebben een basis-lasprogramma gemaakt dat aangepast kan worden met verschillende parameters. Zo maken we per project een nieuw lasprogramma. De operator legt het product klaar, drukt op de knop en dan doet de robot wat ‘ie moet doen. De operator kan ondertussen het volgende werkstuk voorbereiden. Zo zijn de eerste sturen al met succes gelast.’

‘Bij ons zal de lasrobot zeker geen banen gaan kosten. We hebben best wat werk dat we nu uitbesteden. Dadelijk kunnen we onze eigen capaciteit efficiënter indelen. De robot is voor ons een aanvulling, een voorbereiding op de toekomst. De las-ervaring zal verdwijnen als lassers met pensioen gaan. Verzekeringsmaatschappijen stellen hoge eisen aan de certificering waarmee we kunnen lassen. Iemand die net uit school komt, zal eerst tien jaar ervaring moeten opdoen om daaraan te voldoen. Het is makkelijker om een goede lasrobot-operator te vinden dan zo’n ervaren lasser. We hebben gisteren onze robot en de robotprogrammeur samen laten certificeren; de proefstukken zijn vandaag opgestuurd.’

‘We zijn begonnen met lieverjukken, die zitten vast aan roeren om te sturen. Onze doelstelling is nu ook grotere roeren voor de binnenvaart te gaan lassen, roeren van 4 x 4 m en 8.000 kg voor jachten en de zeevaart.’

Onderwerp:
ArbeidsmarktOnderwijs

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×