Nieuws
0

De vrijheid hebben om te doen waar je goed in bent

In samenwerking met Movares

‘Het is fijn om weer terug te zijn’, zegt Merijn Nieuwenhuis, contractadviseur bij Movares. Na een uitstapje van twee jaar is Nieuwenhuis weer terug bij het advies- en ingenieursbureau waar hij in 2006 begon.

Movares is ontstaan vanuit het NS-ingenieursbureau en heette toen nog Holland Railconsult. Ik ben begonnen in de tekenkamer op de afdeling bovenbouwconstructies. Deze afdeling ontwerpt spoorconstructies voor plekken waar, door diverse factoren, geen standaardconstructie mogelijk is. Zoals op bruggen, in tunnels en bij unieke wisselkruisingen.’

Van 2010 tot 2012 was Nieuwenhuis werkzaam als toezichthouder binnen de afdeling bouwmanagement. ‘Ik was betrokken bij diverse Prorail projecten, zoals de bouw van het station Groningen Europapark, dat eind 2012 officieel werd geopend, en de verbouwing rondom station Arnhem en de bijbehorende sporen. In diezelfde tijd ben ik tweemaal gedetacheerd geweest bij VolkerRail. Dit was voornamelijk vanuit nieuwsgierigheid. Ik kende de werkzaamheden vanuit het perspectief van ingenieursbureaus, nu wilde ik ook een eens aan de andere kant van de tafel zitten om een breder beeld te krijgen.’

Vanaf 2012 groeide hij binnen Movares door als projectleider en contractadviseur. ‘Een van de projecten waar ik mij toentertijd mee bezighield was het project Tijdelijke Eindhalte Jaarbeursplein. Hierbij werd de eindhalte van de Sneltram Utrecht-Nieuwegein/IJsselstein (SUNIJ) binnen zeven maanden verplaatst vanaf het Centraal Station naar het Jaarbeursplein om ruimte te maken voor de vernieuwing van het Utrechtse stationsgebied.’

In 2014 ging Nieuwenhuis werken voor de Provincie Limburg als projectadviseur bij de aanleg van een tramlijn tussen Hasselt en Maastricht. ‘Ik werd hiervoor gevraagd en wilde mijn horizon verder verbreden. Ik had inmiddels flinke kennis op het gebied van lightrail, wat mij tijdens dit project goed van pas kwam. Helaas werd het project na een jaar vanuit de provincie on hold gezet, maar inmiddels is het project wel weer opgestart.’

Na een jaar werkzaam te zijn geweest als projectleider bij Sweco kwam Nieuwenhuis afgelopen april weer terug bij Movares. ‘Het is goed om te zien dat Movares een nieuwe weg is ingeslagen. Er is nu een andere dynamiek. Je krijgt hier als Young Professional de vrijheid om te doen waar je goed in bent.’

Zijn terugkeer bij Movares brengt hem ook weer in aanraking met een voor hem inmiddels bekend project: de SUNIJ-lijn. Deze sneltramlijn wordt de komende jaren verlengd richting universiteitscomplex De Uithof om uiteindelijk buslijn 12 te vervangen. Vanaf medio 2018 zullen de eerste trams gebruik gaan maken van de 7,5 km lange lijn. ‘Momenteel werk ik samen met zo’n tien man aan het definitieve ontwerp van de tramlijn in het stadscentrum. Een deel wordt inmiddels al gebouwd, zoals op de Laan van Maasschalkersweerd. Daarnaast heb ik onlangs gewerkt aan het ontwerp van nieuwe bovenleidingmasten ter vervanging op een bestaand deel van de sneltramlijn. Dit project had een vrij korte doorlooptijd; waar normaal drie maanden voor staat hebben we in één maand kunnen realiseren.’

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×