Nieuws
0

Defensie wil Integrator

Joop Wenstedt

Als tijdelijke oplossing voor de leemte die het onbemande verkenningsvliegtuig Sperwer achterliet na uitfasering, is de Koninklijke Landmacht voornemens vanaf medio 2012 de Amerikaanse Integrator te leasen.

Dat laten welingelichte bronnen weten aan Technisch Weekblad.

 

Defensie zelf wil nog niet inhoudelijk reageren, omdat ze de begroting wil afwachten van eind maart. ‘We praten met verschillende leveranciers, maar er is nog geen keuze gemaakt totdat de begroting duidelijk is’, aldus een woordvoerster van Defensie.

 

De van oorsprong Franse Sperwer werd in maart 2009 uitgefaseerd. Het onbemande verkenningsvliegtuigje was in 2002 operationeel geworden en kende sinds het begin storingen. Het grootste probleem bleek de landing te zijn, waarbij een parachute werd gebruikt met drie airbags onder de vleugels en romp. Die vingen weliswaar de eerste klap op, maar als de staart op de grond kwam – meestal hardhandig – was er grote kans op forse schade aan de propeller en motorkrukas.

 

Vervolgens bleek bij inzet in Afghanistan dat de motor niet sterk genoeg was. Vanaf de hete (ruim veertig graden Celsius) en hoge (zo’n vierduizend meter) startplaats bleek het voortstuwingsvermogen te laag om de vleugels voldoende draagkracht te laten genereren.

 

De Koninklijke Landmacht besloot daarop om de Sperwer vroegtijdig uit te faseren. Als overbrugging leaste de KL tot het eind van de Afghanistan-missie twee verkenningssystemen van Aeronautics. Nederland was overigens niet het enige land dat problemen met de Sperwer had: Denemarken en Canada hebben het eveneens vroegtijdig uitgefaseerd.

 

Aanzienlijk flexibeler

Met de slechte ervaringen van de Sperwer in het achterhoofd, is de Koninklijke Landmacht momenteel op zoek naar een bewezen systeem. Het oog is nu gevallen op een bestaand eisenpakket van de Amerikaanse marine, dat bekend staat onder de naam Tier II SUAS (Small Unmanned Aircraft System) en vrijwel overeenkomt met de Nederlandse eisen. Uit dit eisenpakket is de Boeing Integrator ontwikkeld.

 

De Integrator is afgeleid van Boeings verkenningsvliegtuig Scan Eagle, dat al ruim tien jaar in gebruik is bij diverse legers. Hoewel kleiner dan de Sperwer, heeft de Integrator toch meer mogelijkheden. Het toestel is uitgerust met een gecombineerde daglicht-/infraroodcamera en kan maar liefst 24 uur aan één stuk vliegen (Sperwer: vier uur). Het toestel heeft een spanwijdte van bijna vijf meter en weegt 61 kg (Sperwer: 330 kg). Bovendien kan de Integrator een grotere hoogte bereiken, zo’n zesduizend meter (Sperwer: vierduizend meter), wat boven bergachtig gebied een voordeel is.

 

De Integrator maakt optimaal gebruik van de miniaturisatie van sensoren, die bijna de helft van het totaalgewicht beslaan. Zo is het zelfs mogelijk om radar mee te nemen, iets wat de Sperwer niet kon. Tevens is het systeem aanzienlijk flexibeler door het vliegtuig af te schieten van een simpele katapult en landt het vliegtuig in een verticale kabel die aan een kraan hangt: aan de tips van de vleugels zitten grijpmechanismen waarmee het toestel langzaam naar beneden zakt. Op deze manier is er geen infrastructuur nodig en kan het systeem vanuit een aanzienlijk kleiner gebied functioneren dan de Sperwer.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten