Nieuws
0

Diesel verliest nog niet van elektrisch

45225596defcbd52fc1a58dccb72527a84605201

Henk Tolsma

  • Cruciale rol SUV’s
  • Emissie-eisen haalbaar

De discussie over vervuilende dieselauto’s is na de Volkswagen-fraude in volle hevigheid losgebarsten, maar de gevolgen zijn moeilijk te overzien. Het bedrijf zal er een hoge prijs voor moeten betalen, maar betekent dit ook het eind van de dieselauto? En geeft dit de definitieve impuls voor de opkomst van de elektrische auto, zoals vele media – van Der Spiegel tot The Economist – voorspellen? Het antwoord op beide vragen luidt nee.

De eerste helft van dit jaar zijn in Duitsland bijna een miljoen dieselauto’s verkocht, en ook bijna een miljoen die op benzine lopen. Daarnaast hebben garagebedrijven 5.625 elektrische auto’s aan klanten afgeleverd. Tegenover elk voertuig met elektromotor zijn dus bijna tweehonderd wagens met dieselaandrijving op de weg gekomen.

Het gesjoemel door Volkswagen doet de dieselauto zeker geen goed. De diesel is vooral populair in Europa, dankzij klimaatwetgeving. Hij is zuiniger met brandstof dan de benzinemotor en stoot dus minder COâ‚‚ uit. Elke derde verkochte auto in Duitsland is een Sports Utility Vehicle (SUV), dat betreft vooral diesels. En met dure technieken zoals katalysatoren, filters en ureuminspuiting komen ze ook door de Amerikaanse emissietesten. CEO Dieter Zetsche van Daimler Benz zegt in de Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung van 27 september dat zijn auto’s op legale wijze aan alle eisen voldoen.

De elektrische auto krijgt door de VW-strapatsen een zetje in de rug. Maar veel meer zal het niet zijn. Er kleven nog altijd teveel nadelen aan voor massa-adoptie: duur, ondanks stevige subsidiëring; kleine actieradius (door fabrikanten altijd te optimistisch aangegeven, dus ook hier gesjoemel); lange oplaadtijden; de productie van lithiumion-batterijen is zeer energie-intensief.

Dit jaar worden er wereldwijd 80 miljoen personenauto’s verkocht, waarvan 20 miljoen SUV’s. Ruim de helft daarvan is voorzien van een dieselmotor.

Nee, de diesel is nog lang niet dood. Ze zullen vooral nog ‘echt’ schoner moeten worden, om te voldoen aan nieuwe emissie-eisen. De techniek daarvoor is beschikbaar, maar heeft wel zijn prijs.

Onderwerp:
DuurzaamheidMilieuVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten