Nieuws
0

DSM maakt nylon uit wonderolie

Henk Klomp

Met twee nieuwe hoogwaardige plastics van DSM, een nylon en een vinylester, kunnen toekomstige auto’s lichter en groener.

Peugeot Citroen kondigde onlangs aan in 2020 eenvijfde van het gebruikte plastic in haar autofabrieken uit plantaardig bron te halen. DSM werpt zich nu op als wereldleider in high-tech bioplastics. Vorige maand presenteerde het Sittardse bedrijf aan autofabrikanten in Parijs en Detroit twee fabrieksklare polymeren voor een groenere autobouw. ‘Het betreft een nylon en een vinylester’, vertelt Kees Tintel van DSM. ‘De nylon is geschikt voor het spuitgieten van de componenten onder de motorkap, zoals de pompen, ventilatoren of sensoren. Die componenten bestaan steeds meer uit glasgevulde nylon. De vinylester is een hars waarmee je daken of deuren kunt drukpersen.’

 

DSM’s nylon, met de handelsnaam EcoPaxx, heeft een uitzonderlijk hoog smeltpunt van 250 graden Celsius, een lage vochtopname en een goede bestendigheid tegen chemicaliën, zelfs tegen strooizout. Het is een polyamide met vier koolstofatomen in het diamine, in tegenstelling tot Dupont’s nylon dat er zes heeft. Hierdoor liggen de waterstofbruggen van de ketens relatief dicht bij elkaar.

 

De sterkte en waterafstotendheid ontleent het nylon aan haar relatief lange ketens. Toch kristalliseert het nylon snel genoeg om hoge productiesnelheden te halen bij spuitgieten aan de lopende band. Autofabrikanten proberen zoveel mogelijk metalen componenten uit bijvoorbeeld pompen en tanks te vervangen door licht glasgevulde nylon.

 

De belangrijkste grondstof van de nylon is wonderolie uit de bonen van de wonderboom, dat in apotheken verkocht wordt als laxeermiddel. Het bestaat daar voor zeventig procent uit. ‘Deze boom groeit in de tropen alleen op arme gronden, zodat het gebruik van wonderolie geen extra druk legt op de voedingssector. Aan de andere kant wordt er genoeg wonderolie gemaakt om stabiele prijzen te kunnen garanderen’, stelt Tintel.

 

Van het nieuwe vinylester, met handelsnaam Palapreg Eco, geeft DSM de grondstoffen niet prijs. Dit hars is voor 55 procent plantaardig. Daarmee is het een stuk groener dan harsen van andere concurrenten op de markt. Palapreg is bedoeld als hars in vezelversterkte composieten die in een mal onder druk bijvoorbeeld tot een dak, deur, scheepsromp of bank kunnen worden geperst. ‘De vulsels in deze composieten worden al wel steeds groener, maar voor het hars was er nog geen groen alternatief.’

 

De auto-industrie is met zeven procent van de omzet een van de grootste klanten van DSM. In de toekomst verwacht DSM echter dat de plastics ook in werktuigen, meubels, sportartikelen, tandenborstels en speeltjes terecht zullen komen.

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten