Automakers werken wereldwijd aan elektrische motoren die geen permanente magneten gebruiken. Voor die magneten zijn immers zeldzame aardmetalen die voor 97% uit China komen en die alsmaar duurder worden. Ook aardmetalen die elders worden gemijnd belanden toch weer in China om daar verwerkt te worden in permanente magneten. Het winnen van aardmetalen veroorzaakt allerlei sociale en milieuproblemen die afbreuk doen aan het duurzame imago van een elektrische auto.
Zowel de Renault Zoe als de BMW iX3 hebben al een synchroonmotor met een elektromagneet in plaats van een permanente magneet waarbij zowel stator als rotor worden voorzien van stroom. Elektromagneten bieden een grotere flexibiliteit om de parameters van de motor aan te passen. Het nadeel is wel dat er een slipring nodig is om elektriciteit over te brengen op de koperspoelen in de draaiende rotor. Zulke bewegende contacten veroorzaken iets wat je in een EV nu net niet wil: slijtage.
Verder lezen?
Log in of abonneer je op TW om verder te lezen.
Klik hier en krijg direct toegang tot de premium-artikelen.