Nieuws
0

Dynniq ontwikkelt intelligente infrastructuur

mischa

Bij slimme mobiliteit denken de meeste mensen aan zelfrijdende auto’s. Intelligente auto’s vragen echter ook om een intelligente infrastructuur. Dynniq ontwikkelt en levert die betrouwbare intelligentie.

‘In Nederland is een transitie gaande naar intelligente verkeersregelinstallaties, die ook kunnen communiceren met voertuigen’, zegt Bas Heutinck, Manager Technology Mobility bij Dynniq het hightechbedrijf achter systemen voor openbare infrastructuur in mobiliteit en energie. Die transitie gaat snel. Een op de zeven van de circa 5.500 verkeersregelinstallaties (vri’s) die Nederland rijk is, zal voor het eind van het jaar slim zijn uitgevoerd. Binnen vijf jaar is dat meer dan de helft.

‘Het is nog wachten op toepassingen in de auto zelf, maar er zijn al wel apps om te communiceren met een vri’, vervolgt Heutinck. ‘Je kunt dan bijvoorbeeld op je mobiele telefoon zien hoe lang het nog duurt voor het groen wordt. Op de fiets kun je soms zelfs groen aanvragen.’

Mobiliteit is niet het enige terrein waarop Dynniq actief is. Het bedrijf, dat wereldwijd zo’n 1.600 mensen in dienst heeft, richt zich ook op de energiemarkt, parkeersystemen en andere civiele toepassingen, zoals besturingssystemen voor bruggen en tunnels. De rode draad is steeds: veilige en duurzame systemen. Business park Lelystad Airport is een goed voorbeeld van een project waarin de verschillende technologieën van Dynniq samenkomen, van aanleg van alle verlichting op land- en luchtzijde tot levering, installatie en onderhoud van het parkeermanagementsysteem. Ook heeft Dynniq er het eerste Nederlandse gelijksstroomnetwerk aangelegd. In de toekomst valt duurzaam opgewekte elektriciteit te gebruiken zonder inefficiënte conversie naar wisselstroom tussendoor.

Momenteel wordt hard gewerkt aan verschillende infrastructuren, maar voltooiing daarvan betekent beslist niet dat het werk op is. Heutinck: ‘Sterker nog, dan kun je je echt gaan bezighouden met de toepassingen in het domein. Dat is juist waarin wij ons specialiseren. Zodra bijvoorbeeld vri’s en auto’s met elkaar communiceren komen de verkeerskundige vragen: hoe gebruik je die middelen om de veiligheid en doorstroming te bevorderen?’

Op de r&d-afdeling van Dynniq wordt al volop gewerkt aan dit soort toepassingen. Het bedrijf investeert, vaak binnen Europese projecten, in fundamenteel onderzoek, dat soms wel tien jaar van toepassing verwijderd is. Ook de huidige generatie slimme vri’s begon ooit in het eigen lab.

‘Als een idee goed is, kun je binnen het bedrijf zorgen dat het doorstroomt naar de markt’, zegt Heutinck. ‘Dat is een van de leuke dingen van het werk bij ons. Het is mooi om zaken in het lab te bedenken, maar het doel is uiteindelijk altijd om het op straat neer te zetten.’

De druk neemt toe om sneller van lab naar markt te gaan, constateert Heutinck: ‘De cyclustijd wordt korter. We moeten sneller en flexibeler werken. Daarbij horen mensen die houden van innovatief en uitdagend werk, mensen met een proactieve instelling. Je moet de drive hebben om iets neer te zetten. Voor dat soort mensen hebben we altijd plek.’

 

Meer informatie:

Website: careerhub.dynniq.com/nl

Mail: remco.vanmeerveld@dynniq.com

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×