Nieuws
0

Een ‘game’ voor optimaal gebouwbeheer

Christian Jongeneel

  • Verlengstuk van BIM
  • ‘Click hier voor onderhoud’

Ooit was Siuhang Chan, adviseur bij ingenieursbureau LBP|Sight, betrokken bij een project waarin de vluchtwegen binnen een gebouw werden aangepast. ‘De vraag aan ons was onder meer om vast te stellen of de vluchtrouteaanduidingen, ofwel de groene bordjes die mensen naar de dichtstbijzijnde vluchtweg leiden, nog de optimale route zouden aangeven’, vertelt hij. ‘Onze wedervraag was: hoe is de huidige vluchtsituatie? Na een week werden we gebeld: de aanduidingen waren niet gedocumenteerd. Dus hadden we geen andere keus dan in het hele gebouw een systematische inventarisatie uitvoeren.’

Dit is geen eenmalig incident. Gebouwbeheerders zijn veel tijd kwijt aan het zoeken van informatie. Ander voorbeeld: er sneuvelt een ruit. Die moet snel vervangen worden, maar met wat voor glas: gewoon, inbraakwerend, brandvertragend, geluiddempend? Als die informatie al door de bouwer is overgedragen, dan is het vaak in dikke ordners met documenten, waarin een beheerder niet een-twee-drie de weg vindt. Hij heeft immers niet dagelijks te maken met de diverse glassoorten die in verschillende situaties zijn voorgeschreven.

Ziedaar de gedachte achter de app Digitaal Gebouwbeheer, die LBP|Sight ontwikkelde in samenwerking met First Polygon, ontwikkelaar van interactieve 3d-applicaties. Het concept lijkt eenvoudig: haal alle voor het beheer relevante informatie uit de digitale documentatie van de ontwerpers en bouwers (die tegenwoordig meestal werken met een BIM, ofwel bouwwerkinformatiemodel) en representeer die in een game-achtige omgeving.

In de demo is station Breda nagebouwd. De beheerder kan door het station navigeren als ware het een game. Daarbij kan hij klikken op de elementen die hij tegenkomt om de status ervan te bekijken. Ook kan hij via een menu alle verborgen items van een bepaald type zichtbaar maken, bijvoorbeeld de wifi-punten die achter plafondplaten zijn weggewerkt. Moet er een ruit vervangen worden, dan kan hij er virtueel naartoe lopen, met een click vaststellen wat de afmetingen en materiaalsoort zijn, en een mailtje sturen naar de leverancier.

‘De app doet echter meer dan bouwinformatie koppelen aan locaties’, zegt Chan. ‘Ook onze kennis over wet- en regelgeving zit erin. Wanneer bijvoorbeeld de eisen aan de brandveiligheid veranderen en de configuratie in het gebouw voldoet daardoor niet meer, dan waarschuwt de app de beheerder. Het is natuurlijk wel van belang dat deze de aangebrachte wijzigingen vervolgens goed documenteert in het logboek van de app. Anders veroudert de informatie.’

Het bouwen van een app kost per gebouw al gauw enkele maanden. Dat lijkt veel voor een stuk software met slechts een beperkt aantal gebruikers. Het weegt echter ruimschoots op tegen de tijdsbesparing. Voor de eerste toepassing is LBP|Sight momenteel in gesprek met een consortium dat een groot project onder zijn hoede heeft, waarin het zowel ontwerp en bouw als beheer verzorgt. Met name voor dit soort complexe projecten is de app aantrekkelijk, denkt Chan.

Willem Noyons van First Polygon ziet nog veel ontwikkelmogelijkheden: ‘Steeds meer apparaten in de gebouwde omgeving hebben wifi aan boord en zullen zelf kunnen melden of ze onderhoud nodig hebben. Dat is in deze app mooi zichtbaar te maken. Gebouwbeheer wordt er een stuk leuker mee.’

Onderwerp:
BouwCiviele Techniek

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten