Jan Spoelstra
Gemeentes en parkeerexploitanten zouden parkeergarages moeten voorzien van zonnepanelen en batterijen om elektrische auto’s op te laden.
Het idee is eenvoudig. Op het dak van parkeergarages leg je zonnepanelen, deze laden een batterij in de parkeergarage op en vanuit deze batterij laad je elektrische auto’s op. ‘Er ligt een enorme maatschappelijke opgave in Nederland, het aantal elektrische auto’s blijft de komende jaren fors groeien. Dat moeten we als maatschappij faciliteren’, aldus Jeroen Quee, senior consultant duurzame mobiliteit en parkeren bij Sweco. ‘We zien een wildgroei aan laadpalen, gevoed door de energiemix op het stroomnet. Mensen die elektrisch rijden zijn ambitieuzer op klimaatgebied, en we moeten zorgen dat er niet te veel parkeerplaatsen in onze waardevolle binnensteden komen. Die parkeergarages liggen er al, we moeten deze als hub voor duurzame mobiliteit inzetten.’
Al in 2017 voerde Sweco samen met TNO en parkeerbedrijf Q-Park een haalbaarheidsstudie uit naar dit concept. Het is natuurlijk een dure oplossing, maar met de snelle toename van elektrische auto’s en het goedkoper worden van batterijen staat dit in toenemende mate in de belangstelling van gemeentes en parkeerexploitanten. De verwachting is dat dit voor gemeentes die extra in willen zetten op duurzame mobiliteit of bedrijven die een elektrisch wagenpark met 100% eigen duurzame stroom willen laden, dit realiteit kan worden in de komende jaren.
Uit de studie van TNO, Q-Park en Sweco blijkt dat er grote verschillen zijn tussen parkeergarages. Bij kantoorgebouwen of in winkelcentra zie je dat er overdag veel auto’s staan, wanneer het zonnig is. Dan is er minder buffercapaciteit nodig dan bij een wooncomplex waar de auto’s in de avond of nacht moeten laden.
‘Laden vanuit een batterij is echter nieuw, er is nog niet veel ervaring mee. Ook voorzien we dat het wel een puzzel is om de accupakketten te plaatsen zonder concessies te hoeven doen aan het aantal parkeerplaatsen’, aldus Quee die verder uitlegt dat Sweco ook nauwlettend de discussies rond brandveiligheid van grote accupakketten volgt. Bovendien is het volgens de wet niet vanzelfsprekend dat een parkeerexploitant zich langs deze weg als energieleverancier mag ontpoppen.