Nieuws
0

Een revolutie op de weg: autorijden op lucht

Boris van Zonneveld

Terwijl de elektrische auto in opmars is en er druk wordt nagedacht over waterstof tankstations, duikt er een nieuw type auto op dat ook milieuvriendelijk is en goedkoper rijdt: een auto die voornamelijk rijdt op lucht.

PSA Peugeot Citroën brengt de allereerste persluchtauto op de markt onder de noemer Hybrid Air.

De prototypes, de Peugeot 2008 Hybrid Air en de Citroen C3 Hybrid Air, werden getoond op de Autosalon van Genève. Ze komen in 2016 op de markt. Tweehonderd ingenieurs hebben aan deze nieuwe innovatie gewerkt op de r&d-afdeling van PSA; het autobedrijf registreerde 135 patenten. Bosch is leverancier van de hydraulische componenten.

‘Hybrid Air is een hybride technologie, wat betekent dat we twee vormen van energie combineren: een driecilinder benzinemotor en een persluchtsysteem’, vertelt Karim Mokaddem, hoofd van het Hybrid Air project. ‘Het grote verschil met elektrische hybride auto’s is dat wij geen batterij nodig hebben. In plaats daarvan gebruiken wij een persluchttank. Dit is een nieuwe manier van kijken naar hybridisatie. Omdat deze technologie compleet nieuw is voor de markt, bestaat er verwarring over. Mensen denken dat ze lucht moeten tanken, maar dat is niet zo, want de lucht zit in een gesloten circuit. En je hoeft ook niets op te laden. Je tankt gewoon benzine en de auto doet de rest.’

De specificaties van de technologie zijn indrukwekkend. PSA schermt met een gehomologeerd verbruik van 2,9 l/100 km en een uitstoot van 69 g koolstofdioxide per kilometer. Dit benadert plug-in hybrides en streeft conventionele hybride auto’s voorbij. Omdat er geen dure batterij nodig is kunnen de Hybrid Air auto’s bovendien zeer voordelig in de markt gezet worden met een prijs van 15.000 tot 20.000 euro, de helft van een plug-in hybride. En er zit geen limiet op het aantal te rijden kilometers, zoals dat bij plug-in hybrides wel het geval is.

In het stadsverkeer komt Hybrid Air het beste tot zijn recht. ‘In de stad rijd je gedurende
80 % van de tijd alleen op lucht, zonder brandstof te gebruiken. Dat komt doordat we in die situatie met ons systeem de meeste energie kunnen hergebruiken die normaal gesproken verloren gaat tijdens het schakelen en remmen’, zegt Mokaddem.

De energie wordt opgeslagen in een persluchttank die in de middentunnel onder de auto is aangebracht. Ter hoogte van de achteras zit een lagedruktank die dienst doet als expansievat en op de versnellingsbak onder de motorkap zit een hydraulische eenheid gemonteerd, bestaande uit een motor en een pomp. ‘Als je remt, laten de hydraulische componenten de olie bewegen en hierdoor wordt de lucht in de tank samengeperst. De lucht wil weer uitzetten en hierdoor wordt de motor in beweging gezet. De lucht zelf bereikt de motor nooit’, legt Mokaddem uit. ‘Het is een heel simpel principe, en daardoor makkelijk te implementeren in de gehele autobranche.’

Want dat is wat PSA wil: hun gepatenteerde technologie verkopen aan andere merken. ‘De toekomst op autogebied ziet er niet zo uit als de meeste mensen nu denken’, zegt Mokaddem. ‘Dat is gebaseerd op een analyse van bestaande technologie. De toekomst zal er anders uit gaan zien.’

Onderwerp: Energie

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×