Nieuws
0

Eerste grote vrachtschepen op methanol

a649a5d4e7b82d3dc690ef6e163163564beb213c

Gerald Schut

Omdat grote vrachtschepen een levensduur hebben van 20 à 30 jaar zijn beslissingen die rederijen nu nemen van groot belang voor de CO2-uitstoot van de maritieme sector in 2050. De Deense transportgigant Maersk heeft deze zomer een belangrijke stap gezet met de bestelling van acht grote containerschepen (tot 16.000 containers) die zowel op methanol als of gangbare scheepsbrandstof kunnen varen.

De acht schepen worden begin 2024 geleverd door Hyundai Heavy Industries. Maersk, het grootste maritieme transportbedrijf van de wereld, heeft een optie voor nog eens vier schepen voor het jaar erna. De schepen kosten $175 miljoen per stuk, ofwel 10 à 15 procent meer dan klassieke exemplaren die niet geschikt zijn voor dual use. Bovendien is methanol op dit moment twee maal zo duur als bunkerbrandstof.

Maar volgens Maersk is de helft van haar 200 grootste klanten (waaronder Unilever, H&M, Microsoft, Disney en Amazon) bereid om een meerprijs te betalen om de hele aanvoerketen te vergroenen. Omdat de kosten van scheepvervoer doorgaans maar enkele procenten van de verkoopprijs van producten uitmaakt, zou zelfs een verdubbeling van die kosten voor grote bedrijven die serieus willen verduurzamen te overzien zijn.

De grote bottleneck is de beschikbaarheid van e-methanol, die gemaakt wordt uit hernieuwbare elektriciteit met waterstof als tussenstap. “We moeten de productie daarvan sterk opvoeren. Dit is in onze beleving lang een kip-ei-verhaal geweest. Met deze aankondiging hopen we die vicieuze cirkel te doorbreken”, stelt vlootdirecteur Henriette Hallberg Thygesen van Maersk in de Financial Times.

In februari had Maersk al een kleiner schip (2000 containers) besteld, dat voor 90 % op methanol kan varen. De containerreus investeert ook in de een groene methanolfabriek van REintegrate, een dochter van de het Deense energiebedrijf European Energy. De fabriek zal de 10 kton klimaatneutrale methanol produceren die dat schip vanaf 2023 jaarlijks zal verbruiken. De elektriciteit voor de fabriek zal geleverd worden door een zonnepark in Zuid-Denemarken, terwijl de koolstof voor de methanol van de verbranding van biomassa zal komen.

Volgens Maersk zullen de 8 nieuwe schepen samen een CO2-reductie van 1 Mton verzorgen. De 700 schepen van Maersk wereldwijd zorgden vorig jaar samen voor een uitstoot van 33,9 Mton CO2. Maersk heeft zich eerder uitgesproken voor een CO2-belasting van $ 50 per ton vanaf 2027, die zou moeten oplopen naar $ 150. Deze zomer onthulde de Europese Commissie plannen voor een emissiehandelssysteem voor alle scheepvaart binnen de EU en de helft van alle vaarbewegingen van en naar buiten de EU.

Onderwerp:
DuurzaamheidMilieu

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten