Nieuws
0

Eerste spoordek Haags metrostation op zijn plek

524630413f5b9b361981326d144623bca5353c85

Thomas van de Sandt

  • Haags startstation Erasmuslijn
  • Op zijn plek geschoven

In het eerste weekend van augustus is op Den Haag Centraal het eerste van drie spoordekken van het nieuwe startstation voor de Erasmuslijn op zijn plek gelegd. Rond de zomer van 2016 zal de metrolijn tussen Den Haag en Rotterdam vanaf het nieuwe station vertrekken. Nu nog worden hiervoor spoor 11 en 12 op Den Haag Centraal gebruikt.

Het stalen spoordek vormt de basis voor zowel het spoor als de perrons. Aannemers BAM en Iemants Steel Constructions hebben het eerste deel, dat bestaat uit vijftien segmenten, de afgelopen maanden op een tijdelijk werkplatform op de bouwlocatie 150 m van het station in elkaar gezet. Van daaruit heeft Iemants Steel Constuctions samen met Mammoet het 88 m lange en 800.000 kg zware dek naar zijn definitieve plek geschoven.

Hiervoor gebruikte de hijsspecialist de zogenaamde lanceermethode. Hierbij wordt het spoordek met behulp van hydraulische vijzels een klein stukje opgetild en vervolgens over de pijlers waar het spoorviaduct uiteindelijk op komt te liggen naar de juiste plek geschoven. Als extra steun was er bij het Prins Bernhardviaduct een tijdelijke ondersteuning aangebracht. ‘De werkzaamheden zijn vlekkeloos verlopen, uiteindelijk waren we zelfs ruim voor de planning klaar’, meldt bouwmanager Kees Zoeter van opdrachtgever ProRail.

BAM gaat nu verder met het afbouwen van de perrons, de bouw van de glazen overkapping en het tweede deel van het spoordek, dat uit tien segmenten zal bestaan. Dit deel zal in oktober op zijn plaats worden geschoven, waarna het derde deel wordt gebouwd. In het voorjaar wordt het nieuwe spoor aangesloten op de bestaande RandstadRail, waarna nog diverse veiligheidstests en proefritten gepland staan.

 

Onderwerp:
BouwCiviele TechniekVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten