Indra Waardenburg
Vorige week presenteerde het NHL Solarboat Racing team hun zonneboot waarmee ze aanstaand jaar willen winnen in de A-klasse van de Dong Energy Solar Challenge.
Deze internationale zonnebootrace die elke twee jaar plaatsvindt, werd in 2004 in het leven geroepen door Bouwe de Boer, medewerker energiebeleid van de provincie Friesland. In 2006 vond de eerste race plaats, die toen nog bekend stond als de Frisian Nuon Solar Challenge.
De Solar Challenge bestaat uit een 220 kilometer lange tocht langs de elf Friese steden waarbij deelnemers uit binnen- en buitenland in drie verschillende klassen de route zo snel mogelijk moeten afleggen. Deelnemers in de A-klasse (één opvarende) en B-klasse (twee opvarenden) krijgen de zonnepanelen van de organisatie, terwijl de deelnemers in de topklasse alles zelf moeten regelen. In de topklasse is er dan ook meer ruimte voor innovatie.
NHL Hogeschool doet al vanaf het begin mee aan de zonnebootrace, maar had de eerste twee edities weinig geluk. In 2006 brandde de boot al voor de start af en twee jaar later sloeg de boot bij het minste of geringste om. Afgelopen editie viel de hogeschool dan toch eindelijk in de prijzen en werd het team derde binnen hun klasse. De boot voor komend jaar is een replica van de wedstrijdboot uit 2010, maar is gebouwd met lichtere materialen (welk materiaal precies wil het team niet prijsgeven) om de snelheid te verhogen.
Lees verder onder de afbeelding
NHL Solarboat Racing presenteerde de romp van hun zonneboot. Tegelijkertijd was de zonneboot (rechts) van de universiteit van Liyang, gebouwd door kenniscentrum Jachtbouw NHL, te zien.
In de topklasse doet de TU Delft in 2012 voor de vierde keer mee aan de race. Tijdens de eerste twee edities eindigde het Delta Lloyd Solar Boat team op de eerste plek, maar werd vorig jaar echter derde. Het Delftse team bouwt voor komend jaar weer een nieuwe boot in samenwerking met onder andere Marin, waarbij het rendement van de zonnecellen en zowel de vorm als het materiaal van de schroef en de romp verbeterd zullen worden. Twee studenten Lucht- en Ruimtevaarttechniek van het team verbeteren de draagvleugels, die sinds 2010 in het ontwerp van de romp zijn geïntegreerd.
Naast binnenlandse deelnemers is er ook een aantal buitenlandse universiteiten dat een team van studenten naar de provincie Friesland stuurt. Het Poolse team van de technische universiteit uit Gdansk, dat ook al vanaf het begin meedoet, heeft dit jaar een dubbele missie; winnen in zowel de A-klasse als de B-klasse. In deze klassen starten komend jaar ook drie buitenlandse nieuwkomers; China, Turkije en Finland. In totaal hebben vijfentwintig teams, waarvan tien uit het buitenland, zich aangemeld. Dit kunnen er nog meer worden, tot 1 januari 2012 (mogelijk verlengd tot 1 maart) hebben deelnemers de tijd om zich in te schrijven.