Nieuws

Elektrische vrachtwagens en bestelauto’s domineren logistiek in 2050 volgens ElaadNL

© iStock

ElaadNL voorspelt dat elektrische voertuigen in de logistieke sector tegen 2050 de standaard zullen zijn. In de onlangs gepubliceerde Outlook Logistiek 2025 schetsen onderzoekers een toekomst waarin bijna alle trucks en bestelwagens batterij-elektrisch zijn. De studie biedt inzicht in verschillende groeiscenario’s voor elektrificatie en de daarmee gepaard gaande stroomvraag, met data die tot op CBS-buurtniveau inzichtelijk is via een interactief dashboard.

Hoewel slechts 3 procent van de bestelauto’s en minder dan 1 procent van de trucks momenteel elektrisch is, verwachten de onderzoekers dat deze aantallen de komende jaren sterk zullen toenemen. In de meest optimistische scenario’s is het volledige wagenpark van bestelauto’s elektrisch tegen 2050, terwijl de elektrificatie van trucks tussen 76 en 95 procent zal liggen. Naar verwachting zullen er tegen die tijd zo’n 1,2 miljoen elektrische bestelauto’s en 150.000 e-trucks in Nederland rijden.

Deze groei wordt mede gedreven door lagere operationele kosten van elektrische voertuigen op de lange termijn. Toch gaat deze transitie gepaard met uitdagingen, waaronder de groeiende druk op het elektriciteitsnet, dat al kampt met capaciteitsproblemen.

Stijgende vraag naar elektriciteit

De overstap naar elektrisch vervoer in de logistiek heeft een aanzienlijke impact op de energievraag. Volgens de Outlook zal de vraag naar elektriciteit van logistieke voertuigen oplopen tot 17 tot 20 terawattuur (TWh) in 2050, wat meer dan 10 procent van het huidige jaarlijkse elektriciteitsverbruik van Nederland vertegenwoordigt. Hoewel elektrisch vervoer efficiënter is dan voertuigen op fossiele brandstoffen, blijft de totale energievraag door de schaalvergroting aanzienlijk.

Ten opzichte van de vorige Outlook is de voorspelde stroomvraag in 2050 gestegen, met name vanwege een hogere verwachte adoptie van elektrische trucks. De rol van waterstof blijft volgens de onderzoekers beperkt tot niches en specifieke voertuigsegmenten.

Laadinfrastructuur en tijdsprofielen

Een groot deel van de laadbehoefte zal op bedrijventerreinen liggen, aangezien 75 procent van de trucks en bestelauto’s daar hun standplaats heeft. Daarnaast zal laden langs het hoofdwegennet, met name met hogere vermogens, een cruciale rol spelen. Voor bestelauto’s is ook een aanzienlijke laadvraag in woonwijken voorzien.

Om de impact op het stroomnet beter te begrijpen, hebben onderzoekers voor het eerst uitgebreide laadsessies van logistieke voertuigen geanalyseerd. Deze data is verwerkt in laadprofielen die verschillen per locatie, zoals onderweg of op de standplaats. Deze vernieuwde laadprofielen zijn beschikbaar via het ElaadNL-dataplatform.

De groeiende elektriciteitsvraag voor logistiek laden stelt het Nederlandse elektriciteitsnet voor uitdagingen. Volgens ElaadNL is het essentieel om het net niet alleen uit te breiden, maar ook efficiënter te gebruiken. Tijdsblokgebonden contracten, waarbij extra netcapaciteit beschikbaar is binnen specifieke uren, kunnen helpen. Uit onderzoek blijkt dat ’s nachts vaak voldoende capaciteit beschikbaar is, waardoor voertuigen in zes uur volledig kunnen opladen. Deze contractvorm zal vanaf 2025 beschikbaar zijn bij regionale netbeheerders.

Onderwerp:
EnergieVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten