Mark van der Heijden
Vraag en aanbod van elektriciteit moet altijd in evenwicht. Techbedrijf Enervalis werkt daarom samen met netbeheerder TenneT om het vermogen van laadpalen van NewMotion aan te passen aan de actuele vraag en aanbod op het Nederlandse elektriciteitsnetwerk.
De klassieke oplossing om vraag en aanbod van elektriciteit af te stemmen was door meer (of minder) elektriciteit te produceren. Dat kon tot voor kort eenvoudig, omdat het netwerk gemaakt is voor enkele grote energiebronnen. ‘Naarmate er meer groene stroom komt, wordt het steeds meer een gedistribueerd systeem dat we veel moeilijker kunnen regelen’, zegt Niels Vanspauwen, CTO van Enervalis. ‘Er wordt elektriciteit geproduceerd op het moment dat de zon schijnt of de wind waait.’
De oplossing die Enervalis heeft bedacht, is het afstemmen van de vraag op het aanbod. ‘Onze software voorspelt hoeveel energie geproduceerd wordt. Daarmee sturen we de consumptiekant voor bijvoorbeeld het laden van elektrische auto’s. En het mooie daarvan is, we kunnen heel snel reageren, heel snel sneller of minder snel laden.’
Netwerkbeheerders hebben de opdracht om de frequentie op het netwerk op 50Hz te houden. Bij een piek is in de vraag zakt de frequentie een fractie – enkele meters in het land stellen de frequentie vast. Enervalis kan dan het vermogen van duizenden laadpalen van NewMotion iets verlagen waardoor de vraag afneemt en de frequentie weer op 50Hz terecht komt.
‘Onze software kan per laadpaal instellen hoeveel vermogen maximaal op een moment geleverd kan worden. Elke seconde kunnen we daarmee het laadvermogen van de palen sturen. De individuele laadsessie wordt daar niet minder van. Een periode van lage frequentie wordt vaak gevolgd door een periode van hoge frequentie. Gemiddeld heeft het geen gevolgen voor het laden. Omdat het om duizenden auto’s gaat, heeft dat wel impact op de vraag’, zegt Vanspauwen.
Dit is mogelijk doordat de laadpalen van NewMotion, een dochteronderneming van Shell, bij gebruikers thuis of op het werk te vinden zijn, daar waar het gebruik van de laadpalen heel goed voorspelbaar is, veel beter dan openbare laadpalen. ‘Daarvoor gebruiken we Machine Learning. Onze algoritmes leren de karakteristieken van de verschillende wagens, temperatuur, leeftijd van de accu, hoe vol deze is; er zijn duizenden en duizenden parameters waarmee rekening wordt gehouden.’
De berekeningen van al deze algoritmes gebeuren in de cloud, de laadpaal ontvangt enkel de uitkomst daarvan. Dat gebeurt op een privacy-vriendelijke manier, verzekert Vanspauwen. ‘We weten niet welke persoon het is, we weten niet welke wagen het is. Wel weten we dat deze anonieme laadpas hoort bij een batterij met deze parameters.’
Deze nieuwe mogelijkheden sluiten aan op het werk dat Enervalis verricht. ‘Ons homeplatform is gericht op monitoring van het energiegebruik in de privé-omgeving, bijvoorbeeld het gebruik van de eigen zonne-energie.’ De samenwerking met NewMotion en Tennet heeft voor een wereldwijd unieke oplossing gezorgd, zegt Vanspauwen. ‘Voor zover ons bekend is er niemand die dit op deze megawatt-schaal doet.’