De populariteit van elektrische voertuigen (EV’s) neemt wereldwijd toe, mede dankzij verbeteringen in actieradius en opladen. Fabrikanten hebben hun best gedaan om de angst voor lange laadtijden te verhelpen, maar nieuwe innovaties op het gebied van ultrafast laden brengen onverwachte zorgen met zich mee.
Hoewel snellaadopties aantrekkelijk lijken voor consumenten die snel weer op weg willen, waarschuwen experts voor de gevolgen voor de levensduur van de batterij. Dit kan vooral grote impact hebben op de langetermijnkosten van het bezit van een elektrische auto.
Snel, maar ó zo duur voor je batterij
Met de opkomst van ultrafast laadtechnologie kunnen elektrische voertuigen nu in slechts enkele minuten een lading van 80 procent bereiken. Dit lijkt een grote stap vooruit, aangezien het opladen van een EV steeds meer op het tanken van een benzineauto begint te lijken.
Opladers met een output van meer dan 500 kW worden gepromoot als de oplossing voor snelle laadtijden, wat het gebruik van elektrische voertuigen nog praktischer maakt voor consumenten die lange afstanden willen rijden. Maar experts wijzen erop dat deze snelle laadopties niet zonder gevolgen zijn.
Volgens het onderzoek,1 gepubliceerd in eTransportation kan het gebruik van opladers met een vermogen van meer dan 120 kW de levensduur van de batterij tot maar liefst met 40 procent verminderen.
Dit betekent dat voertuigen sneller een nieuwe batterij nodig hebben, wat de totale eigendomskosten van een elektrische auto verhoogt. De batterij is immers een van de belangrijkste en vooral het duurste onderdeel van het voertuig.

Biedt de overheid voldoende bescherming?
Om consumenten te beschermen tegen de negatieve effecten van ultrafast opladen, zouden overheden kunnen overwegen strengere regels in te voeren met betrekking tot garanties voor kritieke voertuigonderdelen, zoals batterijen. Het verplicht stellen van een minimumgarantie voor de batterij, bijvoorbeeld tot 80 procent van de oorspronkelijke capaciteit na een aantal jaren, kan gebruikers helpen zich geen zorgen te maken over de kosten van een vervangende batterij.
Echter koppelen veel fabrikanten strikte voorwaarden aan garanties. Zo moeten voertuigen op tijd onderhouden worden, mag het voertuig niet van eigenaar veranderen, en zijn commerciële toepassingen vaak uitgesloten van garantie. Dit betekent dat sommige consumenten, elektrische taxi’s en andere commerciële voertuigen die ultrafast opladen gebruiken, mogelijk geen recht hebben op vervanging of reparatie van de batterij, zelfs als deze door het gebruik van snelle opladers aanzienlijk is verslechterd.

Op zoek naar balans
Een oplossing voor dit dilemma ligt misschien in een combinatie van technologische innovaties en verantwoordelijk gebruik. Fabrikanten kunnen investeren in nieuwe laadtechnologieën die de schade aan batterijen minimaliseren, bijvoorbeeld door laadcycli te optimaliseren of door het ontwikkelen van opladers die minder agressief zijn voor de batterij. Ook kunnen nieuwe batterijen met een grotere levensduur en verbeterde chemie op de markt komen, die beter bestand zijn tegen de stress van ultrafast opladen.
Daarnaast kunnen consumenten zelf bijdragen door snel opladen alleen in urgente gevallen te gebruiken, in plaats van het als standaard laadmethode te kiezen. Dit zou kunnen helpen de levensduur van de batterij te verlengen en de kosten van het bezit van een elektrische auto te verlagen.
Een voorzichtige stap vooruit
De toekomst van elektrisch vervoer is zonder twijfel veelbelovend, maar de introductie van ultrafast opladen moet met de nodige voorzichtigheid benaderd worden. Terwijl het de ervaring van de gebruiker verbetert door sneller opladen mogelijk te maken, moeten we de lange-termijngevolgen voor de batterijlevensduur niet negeren. Zowel fabrikanten als consumenten moeten zich bewust zijn van de risico’s en samen werken aan oplossingen die de balans vinden tussen snelheid en duurzaamheid.
Alleen door een evenwichtige aanpak kunnen we ervoor zorgen dat de elektrische revolutie niet alleen snel, maar ook economisch en ecologisch verantwoord is voor iedereen.
- Disclaimer: het onderzoek dateert van 2019 en is mogelijks verouderd en gebaseerd op oude batterijtechnologie. ↩︎