Nieuws
0

Fraunhofer test vliegtuigwanden

Rijkert Knoppers

Een vliegtuig kan vaak in korte tijd sterke temperatuurwisselingen ondergaan.

Stel dat een vliegtuig bij mooi weer en een temperatuur van 10 graden Celsius vanaf Schiphol naar Anchorage in Alaska vliegt, dan zou de temperatuur best met 25 graden kunnen dalen naar -15 graden Celsius. Vliegt het toestel daarna naar Dubai, dan kan de temperatuur vervolgens oplopen tot plus 32 graden Celsius.

 

De snelle temperatuurveranderingen zouden wel eens ernstige nadelige gevolgen kunnen hebben voor de technische systemen en de aanwezige apparatuur aan boord, stelt het Fraunhofer Institute for Building Physics in het Duitse Holzkirchen, niet ver van München. Het onderzoeksinstituut heeft nu een thermische testfaciliteit ingericht om na te kunnen gaan wat de consequenties van de temperatuurwisselingen zijn.

 

Tijdens de Paris Air Show, die eind juli in Parijs plaats vindt, gaat het Fraunhofer Institute de testfaciliteit presenteren. ‘De thermische testinstallatie bevat een aantal verschillende elementen, maar de belangrijkste is de vliegtuigcalorimeter, die geïntegreerd is in de lagedrukkamer van onze testinstallatie’, aldus projectleider dr. ing. Gunnar Grün van het betreffende Fraunhofer instituut. ‘We kunnen omgevingsfactoren binnen het vliegtuig simuleren, maar ook externe omstandigheden op de grond of tijdens de vlucht nabootsen. Vervolgens kunnen we kijken hoe de apparatuur reageert.’

 

In de testfaciliteit staan drie delen van de romp van een Dassault zakenvliegtuig opgesteld. De grote elektronische componenten zijn geconcentreerd ondergebracht in het achterste gedeelte, de andere systemen bevinden zich in de cockpit. Een van de onderzoeksprojecten zal zich richten op het bestuderen van de invloed van de afvalwarmte van de lampen en de vermogenselektronica op het binnenmilieu.

Onderwerp: Vervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten