Nieuws
0

Futuristische containerterminal

Amanda Verdonk

Veel gaat automatisch bij APM Terminals op Maasvlakte 2, dat zowel de grootste onbemande havenkranen als zuinige, automatisch geleide voertuigen gebruikt om containers te versjouwen.

Deze robotapparatuur, die zorgt dat het laden en lossen van grote containerschepen sneller en efficiënter verloopt, wordt momenteel volop opgebouwd en getest.

Op het nieuwe haventerrein van APM Terminals klinkt sinds enkele weken het monotone geluid van de automatisch geleide voertuigen (AGV’s), die hun testrondjes maken op een afgezet parcours. De batterij-aangedreven AGV’s, waarvan APM er 37 heeft besteld bij de Duitse firma Terex Gottwald hebben geen ronkende dieselmotor, maar een loodzuur batterijblok dat negen uur mee gaat.

Volgens APM bespaart dat op het totaal van aanschafkosten en energiegebruik meer dan de helft in vergelijking met de diesel-elektrische variant. Twee batterijwisselstations plaatsen automatisch een nieuwe batterij in slechts vierenhalve minuut.

Bij APM en buurman RWG worden deze AGV’s voor het eerst grootschalig ingezet. Op de terminal zal dan ook geen mens te zien zijn: vanuit een control room worden de havenkranen aangestuurd en de AGV’s in de gaten gehouden.

Met het plaatsen van het A-frame van de eerste diepzeekraan begin oktober volgt een volgende mijlpaal: de terminal bereikt dan zijn hoogste punt. In totaal verrijzen er acht zogenaamde Super Key Cranes, die ongeveer even hoog als de Erasmusbrug worden.

De kranen van de Finse leverancier Cargotec zijn onbemand en kunnen daardoor sneller bewegen. Ze hebben 30 m lange armen: genoeg om over de 23 rijen containers van een zeereus als de Maersk Mc-Kinney Møller (het grootste containerschip ter wereld) heen te reiken. Eind 2014 zijn deze en andere kolossen ook op Maasvlakte 2 welkom.

Onderwerp: Energie

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten