Dorine Schenk
Afgelopen vrijdag behaalde de Delft Hyperloop een snelheid van 360 km/h op een testbaan in Hilversum. Daarmee verbrak het team het eigen snelheidsrecord van 202 km/h. De recordpoging vond plaats omdat de 2020 SpaceX Hyperloop Pod Competition in de VS niet doorging vanwege de coronacrisis. De testbaan lag in de buitenlucht en niet in een vacuümbuis zoals bij de internationale hyperloopwedstrijd.
Vorig jaar behaalde de pod tijdens de hyperloopwedstrijd niet de gewenste topsnelheid op omdat door communicatieproblemen waardoor de noodremmen moesten worden ingeschakeld. Het record dat Delft Hyperloop toen zette heeft het team vrijdag verbroken op de 386 m lange ‘Long Test Track’ in Hilversum, dat aangelegd is in samenwerking met de Nederlandse spoorbedrijven voestalpine Railpro, ProRail en Strukton.
Het vorige record sneuvelde, maar de race ging niet helemaal volgens plan. Door een probleem met een van de motorcontrollers remde de Delft Hyperloop te vroeg waardoor de pod 299 m aflegde in plaats van ruim 350 m. Toch was het studententeam tevreden. Chief Engineer Sasha Ivlev zegt in het persbericht: ‘De uitdaging was nu noÌg groter. Onze race pod was ontworpen om in vacuüm te racen, maar nu probeerden we met datzelfde voertuig het record te verbreken in de openlucht.’
De uitgestelde 2020 SpaceX Hyperloop Pod Competition moeten plaats gaan vinden in een 10 km lange vacuümbuis met bochten, bevestigde Elon Musk een paar weken geleden op twitter. Het doel van de wedstrijden is om een voertuig te realiseren dat met snelheden van 1.000 km/h door een vacuümbuis kan zweven op een magneetbaan. Nu maakt de Delftse pod nog gebruik van wielen.