Mischa Brendel
Vier Nederlandse teams met één missie: het winnen van de World Solar Challenge. Drie teams nemen het tegen elkaar en tegen teams uit andere landen op in de Challenger-klasse, waarbij de zelfontworpen zonnewagens in zo kort mogelijke tijd een afstand van 3.021 km moeten afleggen. Het vierde team racet in de Cruiser-klasse, waarbij er extra punten te verdienen zijn door de zonnewagen zoveel mogelijk te ontwerpen als echte gezinsauto.
Het zijn de zonnewagens die in de spotlight staan, maar de World Solar Challenge wordt voor een groot deel ook bepaald door de konvooien die meerijden met deze bolides op zonne-energie.
In de tweede reeks artikelen in deze serie, gaat TW nauwer in op deze konvooien: wat voor voertuigen rijden hierin en hoe dragen deze bij aan de overwinning?
Net als bij de Delftenaren, telt ook het konvooi van Solar Team Twente een flink aantal auto’s. Inclusief zonnewagen RED E zijn er maar liefst elf voertuigen. Ook net als bij het Vattenfall Solar Team begint het konvooi met een weerauto die een uur voor de zonnewagen uitrijdt.
‘We hebben iemand in het team die fulltime bezig is met data-acquisitie’, vertelt Merel Oldenburg. Ze is binnen het team verantwoordelijk voor de financiën en logistiek. De data die de weerauto verzamelt, onder meer met een zonnestralingsmeter en windmeter, worden verzonden naar de DMU, de Decision Making Unit. Die auto rijdt direct achter RED E. Oldenburg: ‘In de DMU zit ook een weerman van de meteorologische afdeling van Defensie.’ Twente werkte eerder samen met Defensie op dit vlak en vanwege de goede ervaringen is die samenwerking voortgezet.
Na de weerauto volgt een scout die maximaal tien minuten voor RED E uitrijdt. Deze geeft bijvoorbeeld door wanneer er tegenliggers of wildroosters gespot worden.
Lees verder onder de foto
(copyright: Jerome Wassenaar)
En dan volgt het racekonvooi zelf, met de escortwagen voorop. Oldenburg: ‘Dat is een verplichting van de organisatie. Net als de aanwezigheid van een observer, iemand van de organisatie van de World Solar Challenge, in de DMU.’ Na de escortwagen volgen dus RED E en de DMU.
Dan is het de beurt aan de serviceauto. Op de vraag wat deze doet, antwoord Oldenburg grappend: ‘Hopelijk niets.’ De wagen bevat de nodige reserveonderdelen om RED E, als dat nodig is, zo snel mogelijk op te lappen.
De laatste auto met een vaste plek in het konvooi is een vrachtwagen met aan boord transportboxen, tenten, koffers, opslagmateriaal, een aggregaat en een compressor. Kortom: alles wat er buiten het racen nodig is om te kunnen overleven in de Outback.
De Eagle beweegt zich vrij door het konvooi. De bemanning van deze auto helpt waar dat nodig is en de Eagle bereidt ook zo goed mogelijk de verplichte control stops voor: wat is de beste plek en hoe kan de coureur van RED E het beste aanrijden?
De overige vliegende keeps zijn de drie media-auto’s. Oldenburg: ‘Er is een media-auto voor videomateriaal, een voor het maken van fotomateriaal en een hybride.’ Naast een cameraman en fotograaf is er ook een dronepiloot mee, want er wordt ook met een drone gefilmd.
Het konvooi moet ervoor zorgen dat RED E zo soepel mogelijk door kan rijden. Dat betekent ook goed trainen. Oldenburg: ‘Over twee weken hebben we een grote racesimulatie hier in Nederland. Daarbij schotelen out-teamleden ons allerlei situaties voor: control stops, defecten aan de auto en andere uitdagende situaties.’ Op deze manier vinden techniek en mens elkaar en gaat Solar Team Twente goed voorbereid en vol zelfvertrouwen de Bridgestone World Solar Challenge 2019 tegemoet.