Maarten Verkoren
3D-printen is en blijft een veelbelovende technologie, maar het bedrijfsleven neemt dikwijls een afwachtende houding aan ten opzichte additieve productietechnologieën. Expert Phil Reeves vertelt over de ins en outs.
Er zijn zoveel verschillende toepassingen van 3D-printing, dat het ondoenlijk is om alle scenario’s en alle verschillende technieken te bekijken. Verstand hebben van zowel alle technische aspecten en varianten van additive manufacturing (AM) als ook van alle mogelijke kostenmodellen vraagt een schat aan ervaring. Bedrijven die al langer 3D-printing succesvol toepassen, hebben business cases en ervaring en kennis verdeeld over teams. Die voorsprong is opgebouwd door dingen uit te proberen en op successen verder te bouwen.
Phil Reeves heeft een lang track record als het gaat om het zoeken naar de juiste toepassingen en business cases van 3D-printing in sectoren, waardeketens en bedrijven. Na zijn sporen verdiend te hebben als 3D-printing consultant voor bedrijven, kwam hij door een overname van zijn bedrijf terecht bij 3D-printpionier Stratasys. Inmiddels staat Reeves weer op eigen benen als consultant en ontwikkelt hij een document dat in kaart brengt hoe beleidsmakers en topmanagers business cases voor de toepassing van 3D-printing zouden moeten benaderen. Dit document zal de standaard moeten worden voor besluitvormingsprocessen door de bedrijven beter te helpen begrijpen waar de techniek winstgevend kan zijn.
Hoe overtuig je het management?
‘Het meest overtuigende argument, is het financiële. Ik stel altijd de vraag: Hoe kan 3D-printen je helpen meer geld te verdienen dan vandaag? Het antwoord verschilt natuurlijk per bedrijf, maar het helpt als je denkt langs de volgende lijnen: 1) Het kan nieuwe markten voor je openen waar je tot op heden nog niet actief in bent, doordat je maatwerk kunt leveren. 2) Je kunt de waarde van het product te verhogen zodat je het kunt verkopen op een hoger prijspunt.
Het gaat er enerzijds om hoe je je topline kunt laten toenemen zodat er meer geld binnenkomt, maar anderzijds en uiteindelijk ook hoe je de bottomline kunt laten toenemen, onder meer door geld te besparen. Uiteindelijk is het management het meest gevoelig voor cijfers omdat ze daar zelf ook weer op afgerekend worden. Als je aan de hand van een aantal overtuigende case studies kunt aantonen dat dergelijke voorbeelden ook te realiseren zijn voor hun bedrijf, heb je de aandacht van het management wel te pakken.’
En dan? Hoe kop je hem in?
‘Stel de juiste vragen. Hoe kun je met AM meer gestroomlijnd worden? Door het aantal onderdelen te verminderen. Of het aantal leveranciers. Of de voorraad. Of allemaal. Hoe kun je het als fabricageoplossing gebruiken? Door het aantal defecten te verminderen. De overproductie terug te brengen. En de wachttijd. Mensen minder handelingen uit te laten voeren. Overtollige processen terug te snoeien. Lean manufacturing, zeg maar.
Hoe ga je om met de risico’s rond AM?
‘Je moet sowieso eerst de risico’s en beperkingen in kaart brengen. Het management heeft vaak geen idee van alle problemen en beperkingen. Dat is zeer riskant, want als ze op basis van verkeerde assumpties gaan investeren in 3D-printing en het valt tegen, krijgt de technologie een blijvend negatief imago binnen het bedrijf en ben je ver van huis. Beter is het om realistisch te blijven. Dat betekent ook kijken naar de relatie tussen materialen, hardware en design. Deze driehoek is lastig omdat het mensen van verschillende afdelingen en opleidingen bij elkaar brengt. Je dwingt ze als het ware om zich in elkaar te verdiepen en in te leven. Het stomste wat je kan doen is 3D-printing te gebruiken omdat je voorop wil lopen en het vervolgens alleen gebruiken om exact hetzelfde product en design als voorheen te gaan maken.’
Moet je een early adopter zijn of juist afwachten?
‘Daar zijn veel boeken over geschreven. Als je anderen de hete kastanjes uit het vuur laat halen, heb je kans dat je op een achterstand staat. Niet voor niets zie je dat bedrijven als HP het zich niet kunnen veroorloven om af te wachten. Dus zijn ze in de markt gesprongen. Maar het is niet gezegd dat ze succes zullen hebben, het is ze ook tegengevallen.’
(springt uit zijn stoel) ‘Het gaat er niet om wat je kán printen maar om wat je moét printen! Maak een lijst met onderdelen die problematisch zijn en kijk of 3D-printen een oplossing biedt. Vraag jezelf altijd af of er een business reden is om dingen te 3D-printen, want zelfs als je er mooiere dingen mee kan maken dan voorheen en beter dan de concurrent, ben je er nog niet. Want als de kosten evenredig meestijgen, prijs je jezelf gigantisch de markt uit… Dus loop ook weer niet te ver voorop, de markt moet wel klaar zijn voor je product.’
Heeft AM impact op verschillende afdelingen?
‘Overal in de keten is impact. Dus niet alleen bij productie. Staat je huidige saleskanaal het wel toe dat je bijvoorbeeld gepersonaliseerde producten verkoopt? Andere soorten impact zitten in belasting (kan naar andere landen verschuiven), accounting procedures binnen het bedrijf en in aansprakelijkheid. Allemaal aspecten waar je over na moet denken. Het is dan ook verstandig om alles wat er in het bedrijf gebeurt, zelfs elke werknemer tegen het licht te houden en kijken of er mogelijke impact is.’
Is het wat voor mkb?
‘Mkb is een enorme ijsberg, alleen het puntje is momenteel zichtbaar. We zijn hard bezig het waterpeil te laten dalen zodat meer zichtbaar wordt. Maar mkb’ers hebben te veel op hun bord. Ik vraag ze altijd: ‘Wat is de ergste pijn die je hebt, wat houdt je ’s nachts wakker? Is AM daar het antwoord op? Nee? Focus dan op dat probleem. Wat komt daarna?’ Zo werk je je door zo’n bedrijf heen en zie je vanzelf of het wat kan worden met AM.
Hoe ziet u de toekomst, waar gaan we heen met AM?
‘Dat vertel ik wel in mijn keynote. Maar algemeen zie ik geen disruptie op grote schaal door AM. Het is een productieproces, net als CNC of spuitgieten. De markt is ook nog steeds klein. Daarom moet je niet focussen op de grootste bedrijven, want voor hun is het peanuts. Voor mkb kan het echter zeker interessant zijn.’
CV Phil Reeves
Dr. Phil Reeves werkt al meer dan 25 jaar met Additive Manufacturing en 3D-printing. Hij heeft honderden organisaties geadviseerd op het gebied van de economische, milieutechnische en sociale impact van de technologie. Midden jaren 90 behaalde Reeves zijn doctoraat in dit onderwerp aan de Universiteit van Nottingham. In 2003 richtte Phil het consultancybedrijf Econolyst op, dat in 2015 werd gekocht door Stratasys. Tussen 2015 en 2018 was hij Vice President consulting bij Stratasys. Inmiddels is Reeves de Managing Director bij Reeves Insight waar hij wederom cliënten adviseert.