Rob van Ginneken
Yamaha test een ‘Prius op twee wielen’. De komende jaren past de fabrikant deze hybride techniek in motoren en scooters toe.
Yamaha tapt uit de kennis van aandeelhouder Toyota (vijf procent) om zo snel mogelijk hybride techniek op twee wielen op de weg te brengen. Op dit moment voert men testen uit met het HV-X ‘smart hybrid’ studiemodel. Ontwikkelingschef Yuki Hosoi onderstreept dat het duidelijk meer dan een ‘studie’ betreft. De techniek kan – zo meldt hij tijdens een gesprek in Tokio – zowel in motorfietsen als scooters worden toegepast, van klein tot groot. De komende jaren zullen we dat in productiemodellen terugzien.
Hosoi: ‘De doelstellingen van dit eco-concept zijn ambitieus: een vijftig procent lager brandstofverbruik. Tegelijkertijd presteert hij als een motor uit een hogere klasse. De HV-X kan in stadsverkeer volledig elektrisch rijden, maar ook dynamisch optrekken wanneer de 250 cc motor en de 15 kW elektromotor samenwerken. Samen leveren ze 23 kW systeemvermogen en vooral veel trekkracht.’
Net als een Toyota Prius heeft de HV-X een continu variabele transmissie (ECVT). Zijn 300 Volt lithium-ion accupakket bevindt zich boven het motorblok, onder de imitatie brandstoftank. De zeven centimeter dunne (DC) elektromotor doet ook dienst als laadgenerator (10 kW).
(beeld: Yamaha)