Nieuws
0

Ingenieursbureaus kort

Benno Boeters

  • Havenontwikkeling Kuala Tanjung
  • Erosiebestrijding met mangrovebossen
  • Spoorverdubbeling door nieuwe brug

Tijdens de handelsmissie naar Indonesië, eind november, sloot Royal HaskoningDHV twee contracten voor de ontwikkeling van de haven van Kuala Tanjung in Noord-Sumatra, met de havenautoriteit Pelindo. De haven ligt dichtbij de drukke vaarroute door de Straat van Malakka en is aangewezen als een van de 24 strategische havens die Indonesië verder wil ontwikkelen. Ook hebben Indonesische en Nederlandse vertegenwoordigers gesproken over het immense probleem van bodemdaling in de kuststrook van de hoofdstad Jakarta. Doordat bewoners en bedrijven op grote schaal grondwater onttrekken voor drinkwater, daalt de bodem en komt land steeds meer onder zeeniveau te liggen. Miljoenen stadsbewoners worden bedreigd door overstroming. Een Nederlands kustbeschermingsplan voor onder meer een Giant Seawall, wacht nog op uitvoering.

Ook Witteveen+Bos sprak met Indonesische counterparts over waterbouw en kustbeheer, met name over oplossingen om kusten te behoeden voor verdere afkalving. Een gezelschap met onder meer minister Schultz van Haegen bezocht een project in het district Demak in het noorden van Centraal-Java, waar men erosie tegengaat door het mangrovebos te herstellen en aangeslibd sediment vast te houden met doorlatende dammen. Van de 110 bedrijven die deelnamen aan de handelsmissie waren er maar liefst 54 afkomstig uit de Nederlandse water- en maritieme sector.

Iv-Infra ontwierp samen met BAM Infra en HSM Steel Structures de nieuwe spoorbrug ‘Utark’ (Utrecht-Amsterdam Rijnkanaal) die in november 2017 in het tracédeel van de spoorverbinding naar Gouda wordt geplaatst. Bijzonder is dat de brug tussen de bestaande spoorbrug en verkeersbrug (Hogeweidebrug) komt te staan. Het aantal sporen neemt daarmee toe van twee naar vier. De stalen boogbrug heeft een vrije overspanning van 168 m. Het brugdek krijgt een betondek en een ballastbed om de geluidshinder voor omwonenden te beperken.

Onderwerp:
BouwCiviele Techniek

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×