Arjen Dijkgraaf
Ooit rijden we op banden die hun eigen loopvlak aanvullen naarmate het slijt en zich daarbij aanpassen aan de weersomstandigheden, of zelfs aan je persoonlijke rijstijl. Althans volgens fabrikant Goodyear, die dit ‛reCharge’-concept had willen lanceren op de afgeblazen autosalon in Genève.
‛Band’ is eigenlijk niet het goede woord. Tekeningen laten een lichtgewicht wiel zien, met een verend web van dunne spaken die toepassing van koolstofvezels doen vermoeden. In de naaf zit een verwisselbare cartridge met een vloeibare rubberlatex, die onder het rijden via gekromde kanaaltjes naar de velg wordt geslingerd. Via een patroon van openingen komt ze daar naar buiten om uit te harden in de vorm van noppen, die voortdurend van binnenuit worden aangevuld naarmate de buitenkant slijt. Vanwege die slijtage kan het materiaal beter een beetje milieuvriendelijk zijn. Volgens TechXplore.com wil Goodyear er daarom latex voor gebruiken uit paardenbloemen, versterkt met vezels die zijn afgeleid van spinzijde.
Over je bandenspanning hoef je je geen zorgen meer te maken – er komt immers geen lucht aan te pas. Maar via de latex kun je ook de eigenschappen van de noppen instellen. Winter- en zomercartridges zijn nog maar het begin: Goodyear droomt hardop van kunstmatige intelligentie die de boordcomputer van de auto uitleest en gepersonaliseerde cartridges bestelt op basis van het geregistreerde rijgedrag.
Of het praktisch haalbaar is? Aan de paardenbloemen zal het niet liggen. Naar het wortelsap van de Kazachstaanse soort Taraxacum kok-saghyz, als alternatief voor schaars wordende rubberbomen, is het afgelopen decennium al veel onderzoek gedaan. ‛Een paar jaar geleden heeft Vredestein er al een beperkt aantal fietsbanden van gemaakt’, vertelt Frans Kappen, die namens Wageningen University & Research bij dat project betrokken was. Een derde partner, plantenveredelaar Keygene, heeft eind 2019 samen met zaadproducent Barenbrug de joint venture Lion-Flex opgezet, die zaden gaat leveren voor de grootschalige teelt van genetisch geoptimaliseerde paardenbloemen binnen Europa.
De latex op het juiste moment laten stollen lijkt chemisch gezien ook te doen. Kappen vergelijkt het met het product dat nu al in de banden van zijn mountainbike zit om lekken direct op te vullen. Hij heeft echter wel twijfels over de biologisch afbreekbaarheid wanneer het materiaal, dat chemisch identiek is aan natuurrubber uit bomen, eenmaal is uitgehard. En Goodyears verhaal laat meer vragen open: hoe bereik je dat de noppen automatisch hun ideale dikte behouden, hoe lang gaan de cartridges mee en kun je ze daarna zelf verwisselen of moet je naar de garage? Maar wie weet.