Jan van den Berg
Een vliegtuig voor luchtkartering hoeft niet groot te zijn, weten ze bij ingenieursbureau Kragten. ‘Op 18 mei hebben we besloten om een X100 minivliegtuig aan te schaffen voor het maken van luchtopnames’, zegt Jeroen Bax, adviseur bij het bureau.
De X100 van het Belgische bedrijf GateÂwing bestaat uit gehard schuim, waarin ter versteviging een koolstof frame zit. Het weegt ongeveer 1,9 kg. Desondanks haalt de X100 een snelheid van 120 km/h en kan het tot en met windkracht zes de lucht in. Het wordt voortgestuwd door een elektromotor van 250 W, die een duwpropeller aandrijft. Het vluchtpatroon wordt ingeprogrammeerd en de X100 legt zijn vlucht autonoom af. Het toestel wordt gelanceerd vanaf een katapult.
Â
‘De X100 is een relatief goedkope manier om een terrein in kaart te brengen. Het gaat veel sneller dan wanneer je dit van de grond doet. Luchtobservaties of -kartering vanuit een bemand vliegtuig of helikopter is veel duurder’, zegt Bax.
Â
De X100 maakt tijdens een vlucht van zo’n drie kwartier ongeveer vierhonderd foto’s. Deze hebben bij een vlieghoogte van zo’n honderd meter een resolutie van vijf centimeter. ‘Bij vluchten op een grotere hoogte gaat de resolutie omlaag’, legt Bax uit.
Â
Doordat de foto’s elkaar overlappen, is het mogelijk om een zogeheten orthofotomozaïek te maken. Dit is bruikbaar binnen een CAD- of GIS-omgeving. Daarnaast kan uit de foto’s een driedimensionaal digitaal terreinmodel (DTM) gemaakt worden.
Â
De X100 kan vrijwel overal zonder beperkingen worden ingezet, legt Bax uit. ‘We doen wel altijd een melding aan de luchtverkeersleiding, voor het geval mensen vragen gaan stellen over het toestel. Er zijn wel wat restricties in de buurt van vliegvelden en militaire objecten in verband met de veiligheid en gevoelige informatie.’