Nieuws
0

Kort nieuws uit Duitsland

Henk Tolsma

Kort technisch nieuws van onze Oosterburen.

Duitsland telt nog 240 zogenaamde , meest in openbare gebouwen. Het gebruik van deze liften is bij onze oosterburen sinds 1 juni beperkt tot vast personeel van deze gebouwen, bezoekers mogen er niet meer in plaats nemen. Dit lifttype bestaat uit meerdere cabines die doorlopend op en neer gaan en waar je op enigszins handige wijze in en uit moet stappen c.q. springen. Dat heeft ook meerdere ongevallen tot gevolg gehad, reden waarom de zeven in Nederland resterende paternosters zijn stilgezet.

De technische universiteiten van Aachen en München, de twee grootste tu’s van Duitsland, zijn toegetreden tot de . Dit is een netwerk van dertig instellingen – waaronder ook Fraunhofer en de Bayerische Patentallianz – die innovatieve technieken in de vorm van patenten en licenties vermarkten, wat regelmatig leidt tot nieuwe bedrijvigheid. De afgelopen 25 jaar zijn vanuit de RWTH Aachen 1.400 bedrijfjes ontstaan, die inmiddels 32.000 medewerkers tellen. De TU München levert jaarlijks zo’n dertig nieuwe startups op.

De nieuwe , onlangs in Duitsland geïntroduceerd, telt 31 assistentsystemen. Blikvanger is de Adaptive Cruise Control die de chauffeur toestaat bij snelheden tot 65 km/h voor tien seconden het stuur los te laten. Daarnaast: een elektronisch systeem dat autonoom achteruitrijden met aanhanger mogelijk maakt, een efficiëntieassistent die brandstof helpt besparen en een hulpje dat waarschuwt voor kruisend verkeer (ook bij achteruit uitparkeren). Bij Audi ontwikkelen ruim 300 medewerkers assistentsystemen. Onder hen bevinden zich vooral ingenieurs, maar ook enkele psychologen.

Op verschillende plekken in Duitsland ontstaan grote . Het doel is tweeërlei: tijdelijke opslag van duurzaam opgewekte stroom en mede daardoor ontlasting van het elektriciteitsnet. Moosbach in Beieren (51 huishoudens) bouwt een 200 kWh lithiumijzerfosfaatbatterij. Dit type heeft een langere levensduur dan lithiumionaccu’s. Het windpark Braderup (Sleeswijk-Holstein) beschikt al over een 3,4 MWh hybride batterij, bestaande uit een lithiumijzerfosfaataccu voor kortdurende opslag en een vanadium redox-flowbatterij die stroom langer vasthoudt.

Het  uit Geschweda (bij Erfurt) brengt een slede op de markt die geschikt is voor woestijnen en duinen. De fijne korreltjes kwartszand bieden meer wrijvingsweerstand dan sneeuw of ijs. De glijders van de Wüschli bestaan daarom uit een nieuw ontwikkelde, slijtvaste koolstofcompound, aangevuld met teflon en siliconenolie, om het glijden te bevorderen. Fraunhofer en de TU Ilmenau hebben aan de ontwikkeling meegewerkt. Het prototype is getest door een zandskischool in Namibië.

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten