Henk Tolsma
Technisch nieuws van onze Oosterburen
Bij het omslaan van pagina’s uit het jongste klinkt een stem die uitlegt waarom de foto op díe pagina tot de uitverkorenen behoort. In elke bladzijde (van twee lagen geplakt papier) is een dunne luidspreker verwerkt, bestaande uit een piëzoelektrisch polymeer. Stuurelektronica en een geheugenkaart met alle gesproken teksten zitten in de rug van het boek. De techniek is ontwikkeld door de Technische Universität Chemnitz.
Duitsland en Denemarken hebben in 2008 besloten tot aanleg van de Fehmarnbelttunnel – voor treinen en auto’s – tussen Rødbyhavn en Puttgarden. Denemarken betaalt ruim € 7 miljard voor de 17,6 km lange tunnel, Duitsland zorgt slechts voor aansluiting op het Duitse wegen- en spoorwegnet. Maar nu de bouw moet beginnen . Huizenbezitters en hoteliers lopen, gesteund door Groenen en Piraten, te hoop en dierenvrienden vrezen het lot van de hazelmuis. Er zijn inmiddels 3.000 bezwaren ingediend.
Duitse kolencentrales werpen jaarlijks vijf ton . Om dat te verminderen verlaagt de Bondsregering de huidige grenswaarde van 30 µg kwik per m³ rookgas stapsgewijs naar 10 µg/m³ in 2019. Maar de EU gaat nog verder. In 2020 moet die grenswaarde voor alle steenkoolcentrales 4 µg/m³, en voor nieuwe 2 µg/m³ bedragen. In de VS geldt overigens nu al de eis van maximaal 1,4 µg/m³.
Grote infrastructurele projecten in Duitsland vallen gemiddeld 73 % duurder uit dan begroot. Dat blijkt uit een uitgevoerd sinds 1960, door de Hertie School of Governance, een privé-universiteit in Berlijn. De grootste overschrijdingen doen zich voor bij technisch risicovolle opdrachten, zoals in de informatietechnologie (vier keer duurder dan begroot) en energieprojecten zoals de bouw van kerncentrales en offshore-windparken (136 % duurder). Uitvoering van verkeersplannen worden een derde duurder dan voorzien, grote openbare gebouwen 44 %, en defensieopdrachten gemiddeld 87 %. Hele grote projecten – meer dan € 500 miljoen – vallen gemiddeld twee keer duurder uit dan begroot.
Itzehoer Versicherungen gaat vanaf september 2.000 auto’s van klanten voorzien van een . Het apparaatje ter grootte van een lucifersdoosje is voorzien van gps- en gyrosensoren en meet snelheden, acceleraties, remgedrag, wáár gereden wordt en op welke tijden. Bij ongevallen belt hij 112 en/of een sleepdienst. De data worden verzonden naar een telematicacentrum van de verzekeraar. Het gemeten gedrag kan van invloed zijn op de verzekeringspremie.