Henk Tolsma
Korte technische nieuwsberichten over onze oosterburen.
VDI Nachrichten heeft uitgezocht hoe zeven elektrische auto’s omgaan met dataverwerking in en rond het voertuig. De online functies betreffen niet alleen de navigatie, maar ook assistentiesystemen en batterijmanagement. BMW en Mercedes zijn hier het meest open over; Tesla laat er niets over los. Beveiliging en standaardisatie van dataverkeer blijken onder de maat. Renault heeft bij de ZOE de mogelijkheid om op afstand het heropladen van de batterij tegen te gaan, als de huurperiode van de accu voorbij is.
Geopolymeren op basis van kaoline kunnen cement vervangen, melden onderzoekers van de TU Darmstadt. Kaoline, ook wel bekend als porcelein-aarde, is een kleisoort die bij verhitting tot 600 °C van structuur verandert en reactiever wordt. Door menging met een activeringsstof, zoals alkalihydroxide of -silicaat, ontstaat een steenhard anorganisch polymeer. Kaoline bevat in tegenstelling tot kalk geen gebonden CO2 en er zijn minder hoge temperaturen nodig dan bij reguliere cementproductie om tot een kwalitatief goed eindproduct te komen. Cementproductie veroorzaakt jaarlijks wereldwijd 5 % van de totale hoeveelheid vrijkomende CO2.
Hoe houd je Cristiano Ronaldo van de bal? Hoe omspeel je de Turijnse verdediger Giorgio Chiellini? Voetballers van het Duitse elftal kunnen dat oefenen met behulp van virtual reality. De Duitse voetbalbond gaat hiervoor het vr-trainingsprogramma gebruiken van het Californische Strivr. Sporters kunnen zich hiermee speelwijzen eigen maken zonder op het veld te staan. De video die in de vr-bril wordt afgespeeld reageert op elke actie van de brildrager; sensoren leggen diens bewegingen vast. De meetgegevens worden in real-time verwerkt in een interactieve video.
Deutsche Bahn (DB) reed vorig jaar voor 42 % op duurzaam opgewekte stroom. In 2016 waren de CO2-emissies van het concern 27,5 % lager dan in 2006. Langs 1.600 km van het ruim 33.000 km lange spoornetwerk van DB zijn geluidwerende maatregelen genomen. Ook 57.000 aan het spoor gelegen woningen zijn tegen lawaai geïsoleerd. Verder voorzag DB de helft van zijn 32.000 goederenwagons van een geluidsarme rem.
Een installatie in het Zwitserse Hinwil filtert direct CO2 uit de lucht. Achttien CO2-collectors, ingebouwd in drie gestapelde scheepscontainers, zuigen omgevingslucht aan, die vervolgens door een gepatenteerde filterstructuur wordt geleid. De CO2 verzamelt zich aan de oppervlakte van de filters, die na een paar uur verzadigd zijn. Na verhitting tot 100 °C komt de gebonden CO2 weer vrij en zijn de filters schoon. De zo gewonnen CO2 gaat naar een nabije tuinbouwkas. Deze Direct-Air-Capture-Technologie-installatie van Climeworks, een spin-off van ETH Zürich, verwijdert jaarlijks 900 ton CO2 uit de lucht.