Nieuws
0

Kort nieuws uit Duitsland

1a8c87683b429921fd03851eb62aa74e7789e5fa

Henk Tolsma

  • Intelligente grijper
  • Ingenieurs verdienen meer
  • Meeneemhuis

De grijper JL1 van fabrieksautomatiseerder Schunk is onderscheiden met de prestigieuze Hermes Award van de Hannover Messe. Het betreft een grijper met slechts twee ‘vingers’ of klemmen. Hierin zitten sensoren ingebouwd die het vast te pakken object – een metalen werkstuk, een ei – in 3d identificeren en daarop de kracht van de grip aanpassen. Schunk heeft de JL1 ontworpen voor fabrieken waar robots en mensen samenwerken. Camera’s en sensoren maken samenwerking mogelijk en beschermen medewerkers tegen bewegingen van de robots.

Negen Duitse steden beginnen de komende drie jaar experimenten met autonoom verkeer. In Berlijn komt er een testveld op de Strasse des 17. Juni; in Ingolstadt gaat het om het laatste stuk van de Autobahn de stad in; Düsseldorf gaat testen op een traject met brug en tunnel; Braunschweig zet een communicatienetwerk op voor bussen en reddingsvoertuigen. Bondsminister Dobrindt van Verkeer stelt € 100 miljoen beschikbaar voor de negen experimenten.

Ingenieurs in Duitsland zijn vorig jaar gemiddeld € 1.000 meer salaris gaan verdienen. Het gemiddelde bruto jaarinkomen van ingenieurs met twee jaar ervaring steeg met 1,6 % tot € 61.600. De inkomens van startende ingenieurs gingen zelfs 2,3 % omhoog, tot gemiddeld € 46.500. Dit blijkt uit onderzoek van VDI Verlag onder salarisgegevens van 7.341 ingenieurs. De hoogste inkomens worden gevonden in de chemie-, de energie-, de farmaceutische sector en de automobielindustrie. Het minst verdienen ingenieurs in de bouw en bij ingenieursbureaus. Grote bedrijven betalen beter dan kleine.

De Duitse emissies van koolstofdioxide nemen de laatste jaren – ondanks de Energiewende – nauwelijks af. In 2016 waren deze zelfs 0,5 % hoger dan het jaar ervoor. Dat komt met name door de stijgende uitstoot door autoverkeer, vorig jaar 3,4 % meer dan in 2015. Dat is weer met name toe te schrijven aan toenemend vrachtverkeer (vooral diesels). Omdat 2016 een relatief koel jaar was, werd er ook meer gestookt. De CO2-uitstoot van de industriële en energiesector bleef nagenoeg gelijk ten opzichte van het jaar daarvoor.

Een huis dat je bij een verhuizing mee kan nemen: ziehier het ‘Minihaus’ van het Oostenrijkse bedrijf Wohnwagon. Het bestaat uit houten panelen waarin elektriciteits- en warmwaterleidingen zijn aangebracht. Ze kunnen in twee dagen worden samengevoegd, waarna de afbouw nog een dag of vier duurt. Met isolatie, zonnepanelen, houtkachel en opslag van elektriciteit en warmte is het huis bijna geheel energieneutraal. Het Minihaus is er in drie maten (50, 70 en 90 m² bodemoppervlak) met prijzen variërend van € 139.000 tot € 195.000.

Onderwerp:
AiBouwCiviele TechniekRobotica

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten