Nieuws
0

Kort nieuws uit Duitsland

a9cedd64b88aaaa5db4f8c7bb7d813c9cdabb547

Henk Tolsma

  • Textielspaken
  • Hybride baggermachines
  • Autobanden uit latexmelk

Duitsland heeft komend decennium 100.000 elektrotechnici en informatici méér nodig dan er landelijk afstuderen. Dat stelt het Verband der Elektrotechnik, Elektronik und Informationstechnik (VDE) op basis van onderzoek door het Institut für Wirtschaft. Oorzaak zijn toenemende activiteiten op het gebied van digitalisering, (elektrische) mobiliteit, elektrificering vanwege de Energiewende en Industrie 4.0. Momenteel telt Duitsland 380.000 van dergelijke technici, waarvan 10 % van buitenlandse origine. Er studeren er in Duitsland jaarlijks ruim 10.000 af, net voldoende om in de vervangingsvraag te voorzien.

Ingenieurs van de TU Chemnitz hebben fietswielspaken van supersterke synthetische textielvezels gemaakt. Ze hebben bij dezelfde doorsnee de helft van het gewicht van stalen spaken, maar zijn wel drie keer zo sterk. Dat blijkt althans uit laboratoriumtesten; de praktijk moet dit nog bevestigen. Ze zijn ook lichter – maar waarschijnlijk goedkoper – dan de koolstofvezel spaken van professionele wielrenfietsen. De textielspaken hebben een doorsnee van 2,2 mm en worden gevlochten uit een supersterke polyamide (Technora T200). Ze krijgen een coating ter bescherming tegen uv-straling, vocht en steenslag.

Continental heeft een kleine serie autobanden geproduceerd met een loopvlak van rubber, onttrokken aan latexmelk uit de wortels van wilde Kaukasische paardenbloemen. Deze produceren meer latexmelk dan West-Europese paardenbloemen, maar de Kaukasische soort kan ook hier worden verbouwd. Bij testritten bleken de eigenschappen vrijwel gelijk aan die van conventionele banden uit natuurrubber. Het duurt volgens Continental echter nog zeker tien jaar voor grootschalige productie mogelijk is.

Baggermachines werken 30 % energie-efficiënter door ze te voorzien van een hydraulisch opslagsysteem. Het Institut für fluidtechnische Antriebe und Steuerungen (IFAS) van de RWTH Aachen heeft dat aangetoond door proeven met een omgebouwde 18-tons Volvo-baggeraar. Dergelijke dieselaangedreven machines hebben een rendement van slechts 12 %. Dit kan worden verbeterd door tussen motor en energiegebruikers (hydraulisch aangedreven baggerarm, zwenken van de cabine) een buffer te plaatsen. Door verdere ontwikkeling kan de efficiëntieverbetering oplopen tot 50 %, aldus een IFAS-woordvoerder.

Op een akker bij Heggelbach, ten noorden van de Bodensee, is een fotovoltaïsche installatie zodanig hoog opgesteld, en de panelen zover uit elkaar geplaatst, dat eronder gewassen kunnen groeien en oogstmachines eronderdoor kunnen rijden. De rijen met 1 m brede panelen staan 3,5 m uit elkaar. De installatie heeft een piekvermogen van 196 kW en beslaat ongeveer een hectare. Het Fraunhofer Institut für Solare Energiesystemen, verantwoordelijk voor deze optelling, realiseerde eerder al drie van dergelijke projecten in Italië.

Onderwerp:
DuurzaamheidMilieuVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten