Nieuws
0

Kort nieuws uit Duitsland

Henk Tolsma

  • Proeffabriek windturbinebladen
  • Kantoor van strobalen

Het BladeMaker-demonstratiecentrum in Bremen beoogt de productie van windturbinebladen te industrialiseren. Kern van de proeffabriek – van Fraunhofer en vijftien bedrijven – vormen twee portaalrobots met uitwisselbare werktuigen. Deze leggen onder andere glas- of koolstofvezels in een vorm gevuld met hars, en ze polijsten en verven de uitgeharde bladen. Jaarlijks worden in Duitsland zo’n 2.500 turbinebladen gebouwd, grotendeels met de hand. Door industrialisatie kan de prijs per blad met 10 % dalen.

Inhakend op The Internet of Things en Industrie 4.0 gaat lager-producent Schaeffler – jaaromzet € 13 miljard, 85.000 medewerkers – samen met IBM zijn producten geschikt maken voor dataverwerking. Van fijne naaldlagers voor auto’s tot zware walslagers voor windturbines: allemaal moeten ze worden voorzien van chips. Ook moet er van elke lager een digitale tweeling in de Cloud zweven om simulaties uit te voeren. Beide concerns investeren de komende jaren samen € 55 miljoen in zestig researchprojecten. Schaeffler uit Herzogenaurach heeft daarvoor in totaal 600 nieuwe ict’ers en fijn­mechanici nodig.

Het Norddeutsche Zentrum für Nachhaltiges Bauen heeft voor zichzelf in Verden bij Bremen een kantoor van vijf verdiepingen gebouwd, met wanden van geperste strobalen. Dat is goedkoop en isoleert zeer goed. Vochtindringing wordt voorkomen door het stro met leem te bedekken. Het stro is zo dicht geperst dat het een uur duurt voor een wand in brand vliegt. Een probleempje: aan de wanden kunnen geen zware voorwerpen hangen.

Kunststofproducent Covestro brengt binnenkort een schuim op de markt dat deels gemaakt is met koolstofdioxide. Het schuim wordt gebruikt bij de fabricage van matrassen en meubelkussens. Covestro wil deze vervanging van olie door koolstofdioxide ook voor andere producten realiseren. Eén van de onderzoeksprojecten betreft de vervanging van 25 % olie bij het maken van een voorproduct voor een elastomeer. De eerste proeven wijzen uit dat de productkwaliteit gelijk blijft en dat er minder oplosmiddelen nodig zijn.

Van de Simson Schwalbe, een scooter met cultstatus in de voormalige DDR (tot 1986 zijn er meer dan een miljoen exemplaren gebouwd), komt er een moderne versie. De nieuwe Schwalbe krijgt geen knetterende tweetaktmotor, maar een stille en schone elektromotor van Bosch. Behouden blijft de retrolook, met spaakwielen en pakjesdrager. De topsnelheid ligt bij 47 km/h, 13 km/h langzamer dan het oude model, en de actieradius wordt 100 km. Producent Govecs uit München brengt de nieuwe Schwalbe begin 2017 voor € 5.000 op de markt.

Onderwerp:
ICTIndustriële automatiseringVervoer

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten