Nieuws
0

Kort nieuws uit Duitsland

Henk Tolsma

  • Brandstofcelcentrale
  • Keuringsinstanties onder druk
  • Centrales dicht: schadevergoeding
  • 3d-databril bij Volkswagenfabriek
  • Blindenhoed

Brandstofcelcentrale

Fuel Cell Energy Solutions bouwt voor Friatec in Mannheim een brandstofcelcentrale met een vermogen van 1,4 MW. Deze gasgestookte opwekker voorziet vanaf juni dit jaar in de helft van de stroombehoefte van Friatec, producent van verbindingsmiddelen voor pijpleidingen. Hij gaat jaarlijks 11,2 GWh stroom leveren en 6000 MWh warmte, met een totaalrendement van 90%. Het betreft een gesmolten alkalicarbonaatcel die werkt bij een temperatuur van 650 °C. Deze , maar in Zuid-Korea staat al een dergelijke opwekker van 60 MW.

De Duitse keuringsinstanties die verantwoordelijk zijn voor toelating van nieuwe autotypen liggen . Dat betreft met name TÜV en Dekra. Vooral de TÜV in Nedersaksen, die nieuwe Volkswagen-typen binnenste buiten keert vóór ze de weg op mogen, moet het ontgelden. Verkeersminister Dobrindt heeft al gedreigd vergunningen in te trekken. De Deutsche Akkreditierungsstelle, die de vergunningen beheert, heeft inmiddels verschillende keuringsinstanties laten weten dat hun meetapparatuur niet voldoet aan de huidige stand van de techniek.

De haastig besloten sluiting van acht Duitse kerncentrales in 2011, zonder overleg opgelegd aan exploitanten, heeft de laatsten er toen meteen toe gebracht schadevergoedingen te eisen. Dit jaar volgen . RWE heeft een eis voor € 235 miljoen ingediend voor sluiting van één centrale. Eon en ENBW willen samen € 625 miljoen voor sluiting van vier opwekkers. Het Zweedse Vattenfall eist bij het International Court of Arbitration in Washington een vergoeding van € 4,7 miljard euro voor gedwongen afschakeling van drie nucleaire opwekkers.

Een in plaats van een blindenhond. Mensen met een gezichtsbeperking kunnen zich in de toekomst mogelijk met een ProximityHat (‘Annäherungshut’) oriënteren. Nadert de drager een object of wand dan waarschuwt de hoed. De hoed is voorzien van ultrageluidsensoren die de omgeving vijftig keer per seconde aftasten. Nadert een object dan krijgt een elektromotortje een signaal om een elastische band aan te trekken. Des te korter de afstand, des te hoger de druk. De hoed is ontwikkeld in een bachelor-onderzoeksproject aan het Karlsruher Institut für Technologie.

Dertig medewerkers van Volkswagen in Wolfsburg gaan in het centrale magazijn . Bij het verzamelen van onderdelen zien ze in hun gezichtsveld het artikelnummer plus data over de plek waar het ligt opgeslagen. Voorlopig gaat het om een proef op vrijwillige basis. Mocht de test slagen dan zal inzet op grotere schaal in andere delen van de VW-fabrieken volgen.

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten