Rijkert Knoppers
De hoeveelheid elektronica in een auto is de laatste jaren enorm gegroeid.
De High Tech Automotive Campus in Helmond krijgt binnenkort faciliteiten om de problemen die dit veroorzaakt, te onderzoeken. Dit kwam naar voren tijdens een themamiddag, afgelopen maandag.
Â
‘De radio valt uit, alle lampjes op het dashboard knipperen en de motor valt uit.’ Deze recente klacht van een bestuurder van een Renault Clio, te lezen op de website Auto en Motor Techniek (AMT) Garageforum, is een van de vele meldingen op internet over slecht functionerende elektronica bij auto’s. ‘Naarmate auto’s en andere voertuigen meer gebruik maken van elektronica, neemt de kans op problemen toe’, beaamt Han van den Bremer, directeur van de High Tech Automotive Campus in Helmond.
Â
Expertise op het gebied van Elektro-Magnetische Compatibiliteit (EMC) is wel in Helmond aanwezig, maar de aandacht ervoor ontbreekt momenteel nog in het aanbod van de campus zelf. Maar dat gaat veranderen. Van de Bremer: ‘We gaan onder meer een laboratorium neerzetten dat zich gaat concentreren op driving guidance, een navigatietechnologie waarbij de auto zelf veel invloed heeft op de besturing. Een ander laboratorium richt zich op het gebied van elektrische voertuigen. We denken op dit terrein wereldwijd een vooraanstaande positie te gaan innemen.’
Â
Tijdens een themamiddag van de Nederlandse EMC-ESD Vereniging (ESD staat hierbij voor elektrostatische ontlading) op de Campus in Helmond kwam naar voren hoe lastig het is om elektronica binnen voertuigen toe te passen. ‘De eisen uit de autoindustrie op het gebied van emissie en immuniteit zijn extreem streng’, vertelt Jan van den Velzen van TomTom. ‘Dat maakt het enorm moeilijk als je bijvoorbeeld autoradio’s of navigatiesystemen wilt implementeren. De vele en steeds snellere processoren resulteren in hogere emissieniveaus die allerlei ontvangers, zoals gps en Bluetooth, kunnen verstoren.’
Â
Van den Elzen wees erop dat de autoindustrie zich vooral concentreert op de immuniteit, waarbij signalen van buitenaf de elektronische processen in de auto niet kunnen verstoren, en niet zozeer op de emissie. ‘Het mooie is, dat de manier om de immuniteit te bereiken uiteindelijk overeenkomt met de manier waarop je de emissie van bijvoorbeeld navigatiesystemen en de autoradio kunt minimaliseren. In het algemeen kan je het probleem te lijf door betere aarding en door afscherming. In de toekomst zullen we nog wel voor een grotere uitdaging komen te staan om aan de eisen te voldoen omdat er steeds meer elektronica in de auto komt.’
Â
Volgens Frank de Kleuver van BICON Laboratories ligt de situatie bij elektrisch aangedreven accuauto’s nog complexer, omdat deze nog meer elektronica bevatten. ‘Door de krachtige elektronica ontstaat meer EM-emissie’, aldus De Kleuver. ‘Tegelijk zie je de ontwikkeling dat auto’s steeds meer uit lichtgewicht materialen zijn gebouwd die geen elektriciteit geleiden. Dat is een probleem voor het realiseren van een groundverbinding.’
Â
Een ander knelpunt is volgens De Kleuver de internationale regelgeving op dit gebied. Wanneer een voertuig ontworpen is om op de openbare weg te mogen rijden, moet het goedgekeurd zijn door middel van een e/E merk. ‘De ‘E’ is voor internationaal gebruik binnen en buiten Europa, ‘e’ is voor gebruik op het Europese continent. Voor het keuren is het nodig dat het betreffende laboratorium, zoals BICON Laboratories, door de Rijksdienst voor het Wegverkeer is geaccrediteerd.’