Mischa Brendel
Rijkswaterstaat heeft onlangs gebruik gemaakt van een nieuwe methode om de weg ijsvrij te maken op de A58 ter hoogte van Etten-Leur.
Door het aanhoudende winterweer was hier op een stuk weg van circa vijf kilometer lengte een ijslaag ontstaan die met strooizout niet te verwijderen bleek.
De SurfaceJet van Liberty Gasturbine Holland bood uitkomst. Een verlengde Mercedes Sprinter vrachtwagen met hierop een straalmotor bevestigd, reed over de ijslaag om met hete lucht het wegdek te ontdooien. Schiphol maakt al enkele jaren gebruik van de SurfaceJet voor het ijs- en sneeuwvrij maken van start- en landingsbanen.
De op petroleum lopende gasturbine blaast een horizontale heteluchtstroom uit die door een trechter verticaal op het wegdek wordt geblazen. Behalve de zelfrijdende uitvoering van de SurfaceJet bestaat er ook een losse versie die door een shovel of een grote heftruck opgepakt kan worden.
Rijkswaterstaat is voorzichtig positief over het gebruik van de SurfaceJet, al werkt deze dooimethode wel een stuk trager dan strooizout. Liberty Gasturbine wijst er dan ook op dat de SurfaceJet geen alternatief is voor strooizout, maar ingezet kan worden als strooien faalt. Vooral op viaducten, op- en afritten en kruisingen is de SurfaceJet volgens de fabrikant goed inzetbaar.
Een gasturbine blaast een hete luchtstroom op het asfalt (beeld: Liberty Gasturbine Holland)