Nieuws
0

Michelin toont nieuw concept autoband

Rijkert Knoppers

Tijdens de mobiliteitsshow Movin’On, die onlangs in het Canadese Montreal plaatsvond, presenteerde bandenfabrikant Michelin via een opmerkelijk reclamefilmpje een nieuw concept autoband, waarbij band en wiel in elkaar verweven zijn.

Dat kan, omdat de band helemaal geen lucht of ander gas bevat. Een tweede opmerkelijke eigenschap is dat de band, de Vision, met een 3d-printer vervaardigd kan worden.

Voor het materiaal van de Vision ging de Franse bandenfabrikant uit van een zogenoemde 4r-strategie: reduce, re-use, renew and recycle (reduceer, her­gebruik, vernieuw en recycle). Dat heeft Michelin bewerkstelligd door een minimale hoeveelheid rubber te gebruiken (reduce), de organische kern herbruikbaar te maken (re-use) en zowel duurzaam materiaal als houtsnippers, stro en sinaasappelschillen en hergebruikt materiaal, waaronder aluminiumblikjes te gebruiken (renew, recycle).

Volgens Mostapha El-Oulhani, hoofd van het ontwerpteam van Vision, is dit nieuwe concept autoband een belofte voor de toekomst: ‘Niemand is nu eenmaal gebaat bij ontwerpen waarvan we zeker weten dat ze niet realistisch zijn’, zo stelt hij. ‘Aan de andere kant is Vision mogelijk omdat deze compleet nieuwe band gebaseerd is op gedegen r&d. We zien toepassingen voor de toekomst waar we nu als groep al aan werken. Het is een belofte die binnen handbereik ligt.’ Michelin heeft voor het daadwerkelijk vervullen van deze belofte echter nog wel wat tijd nodig: het bandenbedrijf heeft aangekondigd de Vision niet eerder dan over tien jaar op de markt te kunnen brengen.

Onderwerp:
ChemieMateriaalkundeVervoer

Meer relevante berichten

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Nieuwsbrief

Relevante berichten
×