Indra Waardenburg
‘Bijna vijf jaar geleden kwam ik bij NLR tijdens mijn afstudeerstage voor mijn opleiding Aviation Studies aan de HvA. Ik heb toentertijd gewerkt aan een routeplanner voor vliegtuigen op de luchthaven, die allereerst werd ingebouwd in een vluchtsimulator’, vertelt Jonathan Derei. Inmiddels werkt hij al zo’n anderhalf jaar als consultant/engineer op de afdeling Environment & Policy Support van het NLR.
‘Na mijn bachelor Natuur- & Sterrenkunde aan de UvA ben ik tweeënhalf jaar geleden begonnen op de afdeling Cockpit & Flight Simulation. Gezien mijn achtergrond in de natuurkunde ligt het berekenen en onderzoeken van geluid en emissies sterk binnen mijn interessegebied en gelukkig was het mogelijk om hierin verder te gaan bij NLR’, aldus Derei.
De afdeling Environment & Policy brengt onder andere advies uit aan de overheid. Zo is het NLR betrokken bij onderdelen van het uitbreidingstraject van Lelystad Airport. Derei: ‘Aangezien Schiphol Airport niet meer dan 500.000 vluchten kwijt mag, wordt er gekeken naar uitwijkmogelijkheden. Het vliegveld in Lelystad is daar een van. Door vakantievluchten te verplaatsen zullen er eerst tot zo’n 10.000 vliegbewegingen plaatsvinden. Middels een herindeling van het luchtruim kan dit nog verder uitgebreid worden tot 25.000 en mogelijk zelfs tot 45.000 vluchten. Om een voorstelling te maken van de toekomstige situatie heeft NLR – in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat – simulaties van het vliegtuiggeluid gemaakt. Met deze simulaties kunnen mensen in de omgeving zelf ervaren wat de uitvoering van deze vluchten voor hen betekent qua geluidsoverlast.’
Het NLR maakt hiervoor gebruik van hun Virtual Community Noise Simulator (VCNS), gecombineerd met een Oculus Rift vr-bril. Door 360-gradenbeelden van de omgeving te koppelen aan het vliegtuiggeluid, kan goed worden weergegeven wat het geluid zal zijn op een bepaalde plek. ‘Mocht het geluid bovenmatige overlast veroorzaken, dan kunnen wij advies geven hoe dit tegen te gaan. Zo zijn de hoogtes, de snelheid en het vliegprofiel allemaal van invloed op dit geluid’, zegt Derei.
Naast Nederland heeft het NLR ook buitenlandse opdrachtgevers. Zo is het VCNS-systeem onlangs toegepast bij het hoorbaar maken van mogelijke nieuwe vliegprocedures voor Arlanda Airport in Stockholm.
Lees verder onder de foto
Verder levert NLR naast advies ook diverse tools, programma’s en applicaties. Derei: ‘We krijgen regelmatig te maken met zeer specifieke vragen. Op zo’n moment moeten wij hele nieuwe software schrijven om de gestelde vragen te kunnen beantwoorden.’
In de toekomst verwacht Derei dat we meer zullen inzetten op elektrisch vliegen om de uitstoot tegen te gaan. ‘Door de toename van elektrisch vervoer op de grond krijgt de luchtvaart een steeds groter aandeel in de totale vervoersuitstoot’, vertelt hij. ‘Waarschijnlijk verschijnen deze elektrische vliegtuigen in eerste instantie in de hybride vorm. In Nederland zullen de komende jaren ook enkele kleinere vol-elektrische vliegtuigen verschijnen, die geschikt zijn voor twee à drie personen.’
Naast elektrische vliegtuigen verwacht Derei ook meer onderzoek naar technieken om onder andere motoren en vliegprocedures stiller en schoner te maken en zo vliegtuiggeluid en emissie te reduceren. Zijn eigen toekomst ziet Derei voorlopig nog bij NLR: ‘Ik heb de ambitie om mijzelf steeds verder te ontwikkelen, wat goed mogelijk is bij het NLR door middel van interessante projecten en cursussen.’