Boris van Zonneveld
Airbus Defence and Space Netherlands heeft in Oegstgeest een nieuwe productiefaciliteit geopend. Hier is gestart met de bouw van motorframes voor de onderste en bovenste rakettrap van de nieuwe Ariane 6-raket.
Frank Meiboom, director programma’s en innovatie, gaf TW een rondleiding. Uitgerust met veiligheidsschoenen en oordopjes, want er wordt wat afgeboord en genageld, betreedt TW het in korte tijd uit de grond gestampte hallencomplex.
‘Hier willen we op termijn 24 motorframes per jaar gaan produceren’, vertelt Meiboom. ‘Onze ‘smart factory’ meet 5.000 m2 en is opgezet volgens de nieuwste industrie 4.0-methoden, waarbij machines en mensen, bijvoorbeeld via een slimme bril, ter plekke worden voorzien van de juiste, digitale informatie.’
Momenteel wordt er gewerkt aan een van de enorme motorframes, die 5,4 m bij 5,2 m meten.
Lees verder onder de foto
Dit jaar levert Airbus één motorframe af (copyright: Airbus)
‘Dit jaar wordt er één afgeleverd aan ArianeGroup, volgend jaar twee, en pas daarna gaat de productie verder omhoog, want pas in 2020 vindt de eerste lancering plaats. Vanaf dat moment gaat het naar drie, acht en elf stuks per jaar. We maken twee producten per raket en werken ook aan een tweede raket, de Vega-C. Die is goed voor drie à vier producten per jaar.’
In deze fase is het nog pionieren. ‘Bij het eerste model is het puzzelen, en onze robot moet ook nog ingeregeld worden. We proberen nu al wel precies hetzelfde te werken als straks de bedoeling is, waardoor de toekomstige productie soepel zal verlopen.’
Toeleveranciers zullen zich vestigen in een nu nog lege hal, waar ze grote freesbanken neer zullen zetten. ‘Volgens dit zogeheten shop-in-shop-concept frezen ze bij ons op locatie straks heel veel grote, dikke platen aluminium, die soms al in vorm gebogen zijn. Die worden uiteindelijk tot dunne platen verwerkt, die precies de sterkte en dikte krijgen die we nodig hebben.’
Uiteindelijk gaan de grotere producten via een monorail aan het plafond de naastgelegen fabriekshal in. ‘De andere producten worden op luchtvoeten, waar we veel mee werken, naar de fabriek geschoven. Dan zweven ze op voeten van perslucht iets boven de grond, waardoor het personeel de loodzware en metersgrote raketonderdelen met één vinger vooruit kan duwen.’
De productiefaciliteit van Airbus is bewust aan het water gebouwd, aan een directe vaarroute naar de haven van Rotterdam. Vanaf daar gaan de enorme motorframes van de onderste rakettrap via het water naar ArianeGroup in Les Mureaux, Frankrijk. Het motorframe van de bovenste Ariane 6-rakettrap gaat via de weg naar Bremen. Vanuit die locaties gaan de geïntegreerde rakettrappen naar het Europese lanceerplatform Kourou in Frans Guyana, waar de Ariane 6 verder wordt samengebouwd en gelanceerd.
Airbus Defence and Space Netherlands doet meer dan werken aan de Ariane 6-raket. Het bedrijf is een samenwerking met TNO gestart om de volgende generatie optische grondstations in de gigabit-range te ontwikkelen. Dat is een belangrijke stap op weg naar de realisatie van optische communicatie via satellieten.
Dataverbindingen via de ruimte zijn nu nog gebaseerd op radiogolven. De nieuwe systemen werken met laserlicht, waarmee commerciële verbindingen sneller, veiliger en goedkoper worden. ‘Dit bestaat vandaag de dag nog niet’, vertelt Sytze Kampen, head of technology bij Airbus DS NL.
‘We willen de ruimte gaan gebruiken als knooppunt in een communicatienetwerk tussen twee punten op aarde. We sturen data, bijvoorbeeld bel- en internetverkeer van consumenten, omhoog en weer omlaag, in plaats van via ondergrondse glasfiberkabels.’
Straks kan dat wellicht met ongekende snelheden van vele gigabits per satelliet. ‘Je bent dan veel flexibeler van welk punt naar welk punt je de data stuurt, omdat je niet de enorme investeringen hoeft te doen om kabels te leggen, bijvoorbeeld op de bodem van de oceaan. Dit wordt voor de toekomst de meest interessante en belangrijke toepassing van optische grondstations. Dit gaat uiteindelijk leiden tot een heel nieuwe reeks producten die we vanuit Nederland op de wereldmarkt neerzetten.’
(copyright: Airbus)