Mischa Brendel
ProRail bouwt op een aantal spoortrajecten storingsmelders in die nauwkeuriger zijn dan de huidige storingsmelders, om zo de vertraging bij een overwegstoring te beperken.
Momenteel geeft een storingsmelder de verkeersleiding van ProRail bij een enkele gestoorde overweg nauwkeurig aan om welke het gaat. Zijn er echter meerdere overwegen op een baanvak die een storing vertonen, dan moeten per direct alle overwegen op het hele traject als probleemgeval worden behandeld, zo meldt ProRail.
Met de nieuwe storingsmelder is dit niet meer het geval: deze toont in alle gevallen exact welke overweg een storing heeft. Dat heeft niet alleen tot gevolg dat treinen niet meer bij alle overwegen met een aangepaste snelheid moeten rijden, maar het zorgt er ook voor dat monteurs sneller bij de overweg met een storing zijn.
Volgens ProRail kan de nieuwe storingsmelder vertragingen reduceren met maximaal vijftien minuten. De ‘slimme’ storingsmelder is momenteel op zeven trajecten geïnstalleerd; dit worden er de komende maanden zestien.