Achtergrond

Nederlandse consument steeds digitaler maar zorgen over veiligheid en privacy blijven hoog

wk 27 dig

Nederlandse consumenten worden steeds digitaler. In het privéleven en op werk wordt er in toenemende mate gebruik gemaakt van digitale technologie. Desondanks blijven de zorgen over cyberveiligheid en privacy onverminderd hoog. Van bankieren, tot eten bestellen, muziek luisteren en het streamen van films, het dagelijkse leven van consumenten wordt steeds digitaler. De verwachting is dat de ontwikkeling van toepassingen zoals augmented reality (AR) en kunstmatige intelligentie (AI) zal leiden tot steeds verdergaande verwevenheid van mens en digitale technologie. En toch hebben we als Nederlandse samenleving grote zorgen over onze digitale veiligheid.

EY Future Consumer Index

Dit alles blijkt uit de EY Future Consumer Index, een consumentenonderzoek dat voor EY wordt uitgevoerd en het veranderende consumentengevoel en -gedrag volgt. Het onderzoek onderscheidt consumenten op basis van hun motivaties, waarden en behoeften. Het laatste onderzoek werd uitgevoerd in maart en april 2023 en omvat 21.000 respondenten uit 27 landen, waaronder Nederland. De privacy paradox uit de EY FCI blijkt dat consumenten een paradoxale relatie hebben met nieuwe technologieën. Ze zien er de waarde van in als hulpmiddel en kunnen er zelfs erg afhankelijk van worden. Inmiddels maakt 64% van de ondervraagden gebruik van video streaming diensten, heeft 52% de afgelopen maanden geluisterd naar audio streams, heeft 80% digitaal gebankierd en heeft 42% contact via video met vrienden en familie.

Log in of abonneer je op TW om verder te lezen.

Klik hier en krijg direct toegang tot de premium-artikelen.

Onderwerp:
AutomatiseringICT

Meer relevante berichten

Nieuwsbrief
Relevante berichten